RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Asos zet recordresultaat neer

icon
Mode8 april, 2021

Net als vele andere pure online retailers profiteerde ook Asos de voorbije maanden sterk van de coronacrisis. Vooral de winst van de Britse modewebshop steeg spectaculair, en dat opent de deuren voor verdere uitbreiding.

 

Coronaboom

In het afgelopen halfjaar boekte Asos een totale omzet van 1,98 miljard pond (2,3 miljard pond), bijna een kwart hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Vooral in het Verenigd Koninkrijk was de groei opvallend (+39%), maar ook in de rest van Europa (+18%) en de Verenigde Staten (+16%) zette Asos sterke groeicijfers neer. Het aantal actieve klanten steeg met 1,5 miljoen tot 24,9 miljoen. De aangepaste bedrijfswinst (exclusief eenmalige overname- en integratiekosten van Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT) steeg met liefst 236% naar 116,2 miljoen pond (135 miljoen euro). Asos schat de bonus van de coronacrisis op 48,5 miljoen pond (56 miljoen euro).

 

De Britse webwinkel, vooral bekend om feestkleding en ‘occasion wear’, slaagde erin om het aanbod nog meer af te stemmen op thuiswerkende consumenten. De shift naar vrijetijdskleding, die zich reeds vroeger in de pandemie manifesteerde, zette zich ook in de voorbije zes maanden door.

 

Geloof in de toekomst

Het bedrijf gaat er wel van uit dat dit voordeel grotendeels tijdelijk is en dat de winstgevendheid zich zal normaliseren naarmate de sociale beperkingen in meer landen worden opgeheven. “Wij geloven dat de verschuiving naar online retail als gevolg van de pandemie en de versnelde consolidatie van offline retail het vertrouwen van de consument in online winkelen heeft vergroot. Wij verwachten dat in de komende maanden een deel van de consumentenvraag terug zal keren naar de winkels naarmate de beperkingen in onze markten worden versoepeld, maar tegelijkertijd verwachten we dat de online penetratie structureel hoger zal blijven dan voor de crisis”, aldus Asos in een verklaring.

 

CEO Nick Beighton zegt dan ook dat het resultaat de deuren openzet voor verdere overnames. “Over tien jaar willen we een veel groter bedrijf zijn, en het is erg waarschijnlijk dat we die groei gaan behalen door onderweg andere merken op te pikken”, klinkt het bij Business of Fashion. Daarbij zal hij wel selectief omspringen met kandidaten: “het moet in de modesector zijn en onze twintigers moeten er een band mee hebben: zo kunnen we een goeie ‘return’ voor onze aandeelhouders verzekeren.”

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN