RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Pilsbier moet zichzelf heruitvinden"

icon
Food9 april, 2021

De verkoop van pils vertoont al jaren een dalende trend in ons land. Grote brouwers als AB InBev trachten via promoties en reclamecampagnes het tij te keren. Maar het is vechten tegen de bierkaai, meent biersommelier Sofie Vanrafelghem. “Het kan ons pintje alleen maar lekkerder maken.”

 

Speciaalbieren

Volgens Nicolas Degryse van brouwerij Omer Vander Ghinste krimpt de pilsmarkt al een aantal jaar met 3 à 4%. Dat het niet om een tijdelijke dip gaat, blijkt onder meer uit de bierbarometer van de Belgian Brewers, waarmee ze op geregelde tijdstippen peilen naar het favoriete bier van de Belgen. In 2005 gaf nog iets meer dan de helft van hen de voorkeur aan pils. Bij de laatste peiling, in 2019, was dat aandeel geslonken tot slechts 23,6%.

 

De dalende populariteit van de pils is voor een groot stuk te wijten aan de opkomst van de speciaalbieren. Daarnaast wordt er in totaliteit ook minder bier gedronken: het volume in België daalde tussen 1996 en 2019 van 10,3 miljoen hectoliter naar 7,03 miljoen hectoliter.

 

Gratis bier

Roel Dekelver van Delhaize beaamt de trends in Het Nieuwsblad. “Als je alleen al maar naar onze bierrayon kijkt, zie je het. Vroeger voorzagen we er meer plaats voor, maar intussen winnen streek- en speciaalbieren daar letterlijk terrein. Want jaarlijks gaat de verkoop van streekbieren met zo’n 30% omhoog, de pils blijft hangen.”

 

Grote brouwers als AB InBev en Alken-Maes trachten de verkoop van de pils intussen weer aan te zwengelen via reclamecampagnes en promoties. Dat uit zich bijvoorbeeld in een toename van de ‘1+1gratis’-acties in de supermarkten. “Wanneer je al moet beginnen met iets gratis weg te geven, dan betekent dat wel iets”, zegt biersommelier Sofie Vanrafelghem, die er van overtuigd is dat de brouwers een verloren strijd aangaan. De promo’s voeden bovendien het vooroordeel dat pils een goedkoop bier is.

 

Genieten voorop

Voor de bierliefhebbers zelf ziet Vanrafelghem een positief kantje aan het verhaal. “Brouwerijen hebben pils lang gezien als bier dat vooral diende om te zuipen.” Volgens haar komt er langzaam maar zeker een mentaliteitswijziging, waarbij degusteren en genieten meer op de voorgrond treden. “Daarom dat je nu zeer veel nieuwe smaakvolle bieren ziet opkomen met een lager alcoholpercentage”.

 

Ook een aantal brouwers heeft de omslag intussen al gemaakt, meent de biersommelier. “Palm profileert zich bijvoorbeeld met hun Estaminet, wat echt wel een lekkere kwaliteitspils is”. Enkel door goed na denken wat er beter kan, kunnen ze de pils weer aantrekkelijker maken, besluit Vanrafelghem.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN