RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Esprit laat besparingsdoel van 100 miljoen per jaar vallen

icon
Algemeen16 mei, 2013

Besparingen “voorbijgestreefd”, maar toch voortgezet

De besparingsdoelstellingen werden in 2011 vooropgesteld in een reorganisatieplan, dat nog werd opgemaakt door voormalig topman Ronald Van der Vis. Ze waren nodig om het verlieslatende bedrijf, dat vooral in Europa actief is, weer op de rails te krijgen.

 

Esprit wilde zijn resultaten verbeteren door verlieslatende activiteiten te staken: zo werden onder andere de productlijnen tegen het licht gehouden. Ook onrendabele winkels en zelfs hele landen waar geen winst wordt gemaakt, worden verlaten. De nieuwe topman Jose Manuel Martinez Gutierrez liet op een investeerdersdag in Duitsland verstaan dat hij de operationele kosten onder de 50% van de omzet wil houden.

 

Dit boekjaar, dat eind juni afloopt, verwacht Esprit nog een substantieel verlies, al zal dat deels worden veroorzaakt door de kosten van het sluiten van verlieslatende winkels en door het afschrijven van goodwill. Voorts heeft het bedrijf meer uitgegeven aan publiciteit en aan het upgraden van de resterende winkels om zo de concurrentie aan te kunnen met Hennes & Mauritz en Zara.

 

Ommekeer dankzij China

Een turnaround zal er dan ook ten vroegste volgend jaar komen, al zal dat niet makkelijk zijn. Door het sluiten van een aantal winkels blijft de omzet van het concern immers dalen. Over de eerste negen maanden van het boekjaar daalde de omzet met 15,5% tot 20,3 miljard dollar of omgerekend twee miljard euro.

 

Om het tij te keren, wil Esprit trouwens meer inzetten op zijn nieuwe thuisland China. Het bedrijf wilde er tegen 2015 een omzet halen van 600 miljoen euro, zo’n vier keer meer dan vandaag. Nu wordt de snelheid voor het openen van nieuwe winkels er echter wat afgeremd, maar “eens we er een bepaald niveau bereiken, zullen we weer versnellen”, aldus Gutierrez.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen4 juni, 2025
    Amerikaanse shoppers laten Temu vallen

    De handelsoorlog tussen de VS en China weegt op e-commerceplatform Temu: het aantal dagelijkse gebruikers daalde fors in mei als gevolg van het schrappen van de vrijstelling voor goedkope pakjes.

  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN