RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casino en Intermarché vormen nieuwe alliantie

icon
Food16 april, 2021

De Franse retailgroepen Casino en Intermarché gaan niet alleen samen inkopen, maar ook digitale diensten ontwikkelen en huismerken produceren. Het is de start van een hertekening van het Franse – en Europese – inkooplandschap.

 

Internationale inkoopalliantie

Casino Group en Intermarché kondigen een strategisch partnership aan voor vijf jaar, waarbij ze naar eigen zeggen hun complementaire sterktes willen uitspelen. Eerst en vooral gaan ze samen inkopen in eigen land. Intermarché neemt de onderhandelingen in de foodsector voor z’n rekening met de internationale merkfabrikanten. Huismerken, landbouwproducten, zeevruchten, en merken van kleine of middelgrote fabrikanten vallen buiten dat akkoord. Casino van zijn kant zal de non-food onderhandelingen leiden: het gaat dan om technische producten, papierwaren en textiel.
 

Buiten Frankrijk gaan beide groepen een inkoopalliantie oprichten om “internationale diensten aan te bieden” aan grote industriële groepen die in Europa en Latijns-Amerika actief zijn. DE alliantie verwijst naar een beperkt aantal leveranciers die door hun schaal of geografische voetafdruk een dominante positie hebben in veel productcategorieën. Kritische massa in de aankoop van leidende merkproducten komt uiteindelijk ook de consument ten goede, zeggen beide retailers.

 

Digitale diensten en huismerken

Daar houdt het niet op. Intermarché en Casino Group creëren ook een joint venture om een digitaal media-aanbod te vermarkten naar voedingsproducenten in Frankrijk. Samen beschikken de partners immers over een enorm volume aan transactionele data en met z’n afdeling RelevanC heeft Casino al flink wat ervaring in digitale communicatie. Beide retailers willen hiermee een antwoord bieden op de dominante positie van “wereldspelers die actief zijn in Frankrijk”. Tot slot zal Intermarché met z’n industriële poot Agromousquetaires meedingen naar contracten voor het produceren van huismerkproducten van Franse origine voor Casino Group. De samenwerking moet uiteraard worden goedgekeurd door de Franse mededingingsautoriteiten.

 

Stoelendans van allianties

Het bericht over de samenwerking volgt kort nadat Casino het einde had aangekondigd van de inkoopalliantie Horizon – waarin het samenwerkte met Auchan, Metro, Dia en Schiever. Het hernieuwde partnerschap betekent de start van een stoelendans bij de Europese retailallianties. Na het vertrek van Edeka en Intermarché bij AgeCore en het stopzetten van Horizon kijken alle foodretailers nu uit naar nieuwe samenwerkingen. Daarbij leiden de Franse retailers de dans: door de strikte regelgeving rond de handelsrelaties en prijsnegotiaties in Frankrijk zien zij zich het meest genoodzaakt om zich te verenigen om hun onderhandelingspositie te versterken. En aangezien de meeste Franse groepen ook internationaal actief zijn, hebben die bewegingen een impact op de hele Europese markt. Het is niet overigens de eerste keer dat Casino en Intermarché elkaar vinden: gedurende vier jaar zaten ze samen in de inkoopcentrale Incaa, die ophield in 2018.   

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN