RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt-personeel slaat alarm over toenemende corona-agressie bij klanten

icon
Algemeen21 april, 2021

Het personeel bij Colruyt slaat alarm over toenemende agressie bij klanten over de naleving van de coronamaatregelen. De spreekwoordelijke druppel was een zwaar incident in de Colruyt van Sint-Truiden. Daar voert het personeel morgenochtend alvast symbolisch actie, maar vakbond ACV Puls roept ook de directie op om in te grijpen.

 

Toenemende fysieke en verbale agressie

Het incident in Sint-Truiden ontstond twee dagen geleden na een discussie in de winkel over het naleven van de coronamaatregelen. Een medewerker, die op dat moment niet aan het werk was en mee in de rij aan de kassa stond, nam het op voor zijn collega. Toen de misnoegde klant en het niet-werkende personeelslid de winkel verlieten, kwam het op de parking tot een handgemeen. Het is volgens Colruyt dus niet zo, zoals ACV Puls het relaas doet, dat de klant een ‘actieve’ medewerker heeft opgewacht na sluitingstijd van de winkel.

 

Vakbond ACV Puls stelt evenwel dat de klant in kwestie wel degelijk wist dat hij te maken had met een Colruyt-medewerker, maar wil het voorval vooral aangrijpen om te signaleren dat er een probleem is met toenemende fysieke en verbale agressie aan het adres van winkelpersoneel dat de coronamaatregelen probeert te handhaven. “Het gebeurt bijna dagelijks dat we een klant moeten aanspreken op het opvolgen van de coronamaatregelen, waarna er vaak agressieve reacties volgen. We hebben het er echt mee gehad!”, klinkt het.

 

Vakbondssecretaris Frank Convents wil dan ook dat het probleem breder wordt aangepakt. De vakbond deelt bloemen uit aan het personeel bij wijze van hart onder de riem, en zal klanten sensibiliseren met een flyercampagne. Convents vraagt echter ook actie van de directie van Colruyt: “Het opvolgen van incidenten moet beter, we vragen dan ook dat Colruyt zich burgerlijke partij stelt”, klinkt het. “Het winkelpersoneel heeft schrik om klanten aan te spreken, dat kan niet de bedoeling zijn.”

 

Colruyt laat weten dat het de betrokken medewerkers heeft omringd met de nodige zorg en hen heeft begeleid bij het indienen van een klacht bij de politie. De komende dagen staan de nodige teams indien nodig ook ter beschikking van het winkelpersoneel.

 

Colruyt: “Rust bewaren”

“Het klopt dat we dagelijks klanten moeten aanspreken op het naleven van de maatregelen (alleen winkelen, correct dragen van het mondmasker, …) in onze winkels, maar in het merendeel van de gevallen gebeurt dit nog steeds in zeer constructieve omstandigheden”, reageert Colruyt in een persmededeling. “Onze medewerkers worden in hun loopbaan begeleid met opleidingen zoals “omgaan met agressie”: het gebeurt zelden dat dergelijke zaken ontaarden, zoals enkele dagen geleden in Sint-Truiden is voorgevallen.”

 

“Deze corona-crisis duurt nu al meer dan een jaar en het zijn nog steeds geen makkelijke tijden voor onze mensen in de winkels”, gaat Colruyt verder. “Er treedt vermoeidheid op zowel bij onze klanten als onze medewerkers, en dat is ook helemaal te begrijpen. We blijven hier samen voor staan, werken elke dag hard om de zaken zo constructief mogelijk aan te pakken en vooral respect te hebben voor elkaar, en we willen hier dan ook absoluut de nodige rust bewaren.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN