RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LVMH geeft ‘deadstock’ tweede leven

icon
Mode27 april, 2021

LVMH heeft gisteren Nona Source gelanceerd, een online platform dat ongebruikte voorraden stof en leder van de modelabels van het concern verkoopt met grote kortingen.

 

Primeur in luxesector

Het circulaire project, dat naar eigen zeggen uniek is in de luxesector, is intern ontwikkeld door enkele medewerkers van LVMH. Onder hen Romain Brabo, voormalig inkoper van stoffen bij Givenchy: hij zocht een oplossing voor de vele ‘dode voorraden’, die hij vanuit zijn functie overal tegenkwam. En dat terwijl vele (jonge) ontwerpers constant op zoek zijn naar mooie stoffen om hun collecties te maken, maar vaak de middelen niet hebben om ze te kopen.

 

Het concept is erg eenvoudig, verduidelijkt Marie Falguera, voormalig CSR manager bij Kenzo: “We kopen overschotten van de modehuizen en zetten ze na taxatie weer te koop tegen concurrerende prijzen“, zegt ze aan Vogue Business. De korting kan oplopen tot 70% ten opzicht van de oorspronkelijke groothandelsprijs. Nona Source is een B2B-platform dat openstaat voor alle merken, inclusief onafhankelijke ontwerpers, LVMH-huizen en concurrenten.

 

Het nieuwe platform is gisteren gestart met 500 verschillende stoffen, allemaal afkomstig van één modehuis binnen de groep. Die naam wordt evenwel niet bekendgemaakt. Verder verkoopt Nona Source ook geen rollen stof voorzien van een logo: die worden in samenwerking met een afvalspecialist afgevoerd en gerecycleerd.

 

Stigma

Binnen de mode-industrie is deadstock een enorm probleem. Gemiddeld gesproken gaat het om zo’n 15% van de wereldwijde productie, goed voor een verlies van 152 miljard dollar (125 miljard euro) per jaar. Van oudsher rust er echter een stigma op, omdat merken vrezen dat alleen al het bestaan ervan wijst op slecht management of slechte commerciële besluitvorming.

 

Stephanie Benedetto, CEO van Queen of Raw, een ander platform voor textieloverschotten, juicht het initiatief en de openheid van LVMH dan ook toe: “Iedereen heeft dit afval. Het is inherent aan het modeproductiesysteem, althans de manier waarop het historisch werd gedaan. Maar nu staan we op een kantelpunt waar we beter met ons afval kunnen omgaan en er geld mee kunnen besparen.”

 

Nona Source wil het aanbod in de toekomst uitbreiden naar andere materialen. “We willen een platform zijn van creatieve middelen in de breedste zin van het woord”, zegt Brabo. Hij denkt onder meer aan knopen, strepen, ritsen en draadklosjes. “We zouden het geweldig vinden als een ontwerper een collectie zou maken die voor 100% bestaat uit dode voorraden afkomstig van Nona Source”, besluit hij.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN