RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Makro boekt opnieuw stevig verlies

icon
Food7 mei, 2021

Makro blijft de verliezen opstapelen. In het voorbije boekjaar, dat eindigde op 30 september 2020, ging het om 44 miljoen euro.

 

Omzet daalt licht

Makro heeft in België 6 grootwarenhuizen en 11 Metro-verkooppunten die zich exclusief richten op de horeca. De distributiegroep zag de omzet in het voorbije boekjaar licht dalen van 737 miljoen euro naar 714 miljoen euro, schrijft De Rijkste Belgen. Onder de streep was er een verlies van 44 miljoen euro. In 2019 dook de groep voor 66 miljoen euro in het rood.

 

Makro maakt al jaren verlies in ons land. Die worden voorlopig (?) steevast door de Duitse moeder bijgepast. Begin dit jaar pompte het Metro-concern andermaal 23 miljoen euro in zijn Belgische dochter. Het overgedragen verlies van de Belgische onderneming is intussen opgelopen tot 369 miljoen euro.

 

“Achterhaald concept”

Ook in Nederland stapelt Makro de verliezen intussen verder op. De keten telt er 17 vestigingen en is qua omvang dus te vergelijken met de Belgische tak. Volgens RTL Z leed het bedrijf de voorbije 5 jaar zo’n 280 miljoen euro verlies. “Makro is achterhaald en sleets, en weet niet wat het wil”, zei winkeldeskundige Paul Moers enkele weken terug. “Het is onvoorstelbaar dat ze het zover hebben laten komen. Ooit was het marktleider, een ongelooflijk krachtig merk. Iedereen wilde zo’n Makro-pasje, ook consumenten.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Belgische monstergroei stuwt Jumbo hoger

    In de eerste zes maanden van het jaar groeide de omzet van de Belgische Jumbo-supermarkten met 25%, waardoor de vergelijkbare omzetgroei voor het hele bedrijf 3,7% bedroeg.

  • icon
    Food3 juli, 2025
    Opnieuw ruzie tussen JDE Peet’s en Everest (Jumbo, Picnic)

    Nog geen vier maand na het einde van hun vorige ruzie is het alweer prijs tussen koffieproducent JDE Peet’s en inkooporganisatie Everest. De organisatie, die onder andere Jumbo en Picnic groepeert, wil geen Douwe Egberts meer inkopen na een forse prijsverhoging eergisteren.

  • icon
    Food2 juli, 2025
    Jumbo opent grootste supermarkt van Genk ondanks protest

    Vandaag gingen de deuren open van de nieuwste Belgische Jumbo-supermarkt aan de Hasseltweg in Genk. De Nederlandse keten vestigt zich er tussen Aldi, Lidl, Colruyt en Albert Heijn, en dat is voor sommige buurtbewoners de spreekwoordelijke druppel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN