RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Laatste Debenhams winkels doen de deur definitief dicht

icon
Algemeen14 mei, 2021

Op zaterdag 15 mei sluiten de overblijvende winkels van de failliete Britse warenhuisketen Debenhams voorgoed de deuren. Daarmee komt er een einde aan 242 jaar retailgeschiedenis. Toch verdwijnt het merk niet helemaal.

 

Einde van een tijdperk

Ondanks enkele ultieme overnamepogingen vorig jaar, eerst door JD Sports en daarna door Frasers Group van de controversiële zakenman Mike Ashley, was de ondergang voor Debenhams niet meer te vermijden. Het bedrijf kreunde onder een veel te zware schuldenlast. 52 winkels gingen al dicht op 8 mei, 25 sloten op 12 mei en de laatste 28 vestigingen doen op 15 mei het licht uit. In totaal verliezen zo’n 12.000 mensen hun job.
 

De sluiting betekent het einde van een tijdperk voor de Britse retail. De roots van Debenhams gaan terug tot 1778. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd de retailer de grootste warenhuisketen van het VK met 110 winkels. De keten wilde dat aantal zelfs verdubbelen en bleef nieuwe vestigingen openen tot in 2017, hoewel de omzet en de rentabiliteit toen al sterk onder druk kwamen door de groei van e-commerce. De lockdowns tijdens de coronapandemie bezorgden de retailer de genadestoot, stelt de BBC. Het merk Debenhams leeft overigens wel verder online: in januari legde Boohoo Group 55 miljoen pond (62 miljoen euro) op tafel voor de merknaam Debenhams. Boohoo wil er de grootste marktplaats van het Verenigd Koninkrijk van maken op het gebied van mode, beauty, sport en huishoudartikelen.

 

Ingrijpende reorganisaties

Warenhuizen – nochtans de uitvinders van de moderne retail – bevinden zich al jaren in woelig vaarwater. Ze hebben te kampen met zware vastgoed- en personeelskosten en ondervinden grote concurrentie van online en van luxemerken die hun eigen verkoopkanalen opzetten. Ze hebben vaak getalmd om hoognodige innovatie door te voeren en weten daardoor maar moeilijk jongere doelgroepen aan te spreken. Daarbovenop zijn de bezoekcijfers in de grote steden sterk terugvallen sinds de uitbraak van de coronapandemie.
 

Het Britse John Lewis tracht weer aan te knopen met rentabiliteit door een deel van z’n dure verkoopoppervlakte om te vormen tot kantoorruimte en duizenden jobs te schrappen. Ook branchegenoot Marks & Spencer kondigde al een ingrijpende reorganisatie aan. In Duitsland vecht de fusiegroep Galeria Karstadt Kaufhof, het moederbedrijf van het Belgische INNO, al een hele tijd voor z’n overleven. In Frankrijk kostte de coronacrisis meer dan een miljard euro omzet aan Galeries Lafayette. Intussen gaat concullega Le Printemps vier winkels sluiten. In de VS gingen onder andere Lord & Taylor en Barney’s al failliet, terwijl Neimann Marcus en JCPenney een doorstart kenden.

 

Toekomstkansen

Toch betekent dit niet het definitieve einde voor de ooit zo roemrijke sector van de department stores. Warenhuizen die erin slagen zichzelf heruit te vinden, hebben wel degelijk uitzicht op een succesvolle toekomst, betogen auteurs Erik Van Heuven en Stefan Van Rompaey in hun boek The Future of Department Stores – een RetailDetail productie.
 

Maar dan moeten die warenhuizen wel heldere keuzes maken: als ze het luxesegment opzoeken, beleving toevoegen met een onderscheidend voedingsaanbod, investeren in digitalisering en een slimme marktplaatsstrategie uitbouwen, hebben ze alle troeven in handen om weer te groeien. “Wat internetplatformen vandaag doen, dat hebben warenhuizen al altijd gedaan, het waren al platformen avant la lettre. Er liggen kansen in een ‘fygitaal’ model”, concludeert het boek.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN