RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Buitenlandse platformen blijven Belgische e-commerce domineren

icon
Algemeen17 mei, 2021

Door de coronacrisis kreeg de e-commerce in ons land een stevige duw in de rug. Toch zijn het vooral de grote buitenlandse platformen als bol.com en Amazon die daarvan profiteerden.

 

20.000 nieuwe webshops

Handelsfederatie Comeos becijferde dat er vorig jaar zo’n 20.000 Belgische webwinkels bijkwamen. Er zijn nu bijna 50.000 online shops met een Belgisch btw-nummer. De spectaculaire groei van de sector is uiteraard voor een groot stuk het gevolg van de coronacrisis: heel wat handelaars zetten (noodgedwongen) de stap naar het internet. Langs de andere kant ontdekten ook heel wat consumenten de voordelen en het gemak van online shoppen.

 

Globaal genomen stegen de online uitgaven in België vorig jaar met 36%. Toch kwam het merendeel van die extra omzet bij de grote buitenlandse platformen terecht, schrijft De Standaard. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020, nam de omzet van bol.com met liefst 180% toe. Ook andere e-commercereuzen als Amazon en Zalando deden in die periode gouden zaken.

 

Maaltijdboxen

Steeds meer productcategorieën worden hoofdzakelijk online gekocht. En die tendens zal zich ook de komende jaren doorzetten, aldus Comeos. Zo stelt de handelsfederatie vast dat ook voeding, doe-het-zelfgereedschap, tuinmeubelen, brillen en fietsen in toenemende mate via het internet aan de man worden gebracht. Tekenend voor die ontwikkelingen is de markt voor maaltijdboxen. “Afgelopen jaar is het budget dat men besteedt aan maaltijdboxen maal drie gegaan. Belgen geven er nu per maand 47,7 miljoen euro aan uit. Helaas is het ook daar een buitenlandse groep (HelloFresh) die de marktleider is”, zegt Wim Van Edom van Comeos.

 

Doordat we met z’n allen vooral bij buitenlandse spelers shoppen, zowel online als via grensaankopen, groeit de Belgische retail nog nauwelijks. Het succes van HelloFresh zou volgens Van Edom bovendien negatief zijn voor de voedingsindustrie en de landbouw in ons land, aangezien de maaltijdboxleverancier vooral Nederlandse producten zou leveren.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN