RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden

icon
Food31 mei, 2013

Toekomstbelofte

De intentieverklaring werd donderdag in Den Haag overhandigd aan Tweede Kamerleden Stientje van Veldhoven (D66), Jaco Geurts (CDA) en Sjoera Dikkers (PvdA) en bevatte de handtekeningen van vijftig levensmiddelenproducenten.

 

Ze beloven stuk voor stuk dat duurzaamheid als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsmissie zal worden beschouwd en dat ze tegen uiterlijk 1 januari 2014 concrete doelstellingen op papier zullen zetten die er moeten voor zorgen dat ze schoner, veiliger en gezonder zullen produceren. Bovendien zullen ze op jaarlijkse basis hierover rapport uitbrengen.

 

Koplopers trekken aan de kar

De FNLI rekent erop dat de koplopers als Unilever en Heineken die nu de verklaring ondertekenden, de aandacht en belangstelling zullen trekken van de andere bedrijven uit de sector en steekt daarbij haar ambitieuze plannen niet onder stoelen of banken. De Nederlandse levensmiddelenindustrie moet tegen 2015 “het duurzaamste jongetje van de klas zijn in Europa”, aldus FNLI-directeur Philip den Ouden.

 

Al in 2010 overhandigde de Nederlandse levensmiddelenindustrie het rapport “Stille Kracht” aan de toenmalige Minister van Economische Zaken Maxime Verhagen, met daarin de wens om voor een leiderspositie in Europa te gaan. De intentieverklaring van vandaag zou er nu ook voor moeten zorgen dat er een duidelijke en regelmatige rapportering over die duurzaamheidsinitiatieven komt.

 

Geen concrete milieudoelen

Omdat de FNLI beseft dat elk bedrijf andere prioriteiten heeft binnen het duurzaamheidsconcept, worden in de intentieverklaring echter geen concrete milieudoelen vooropgesteld. Toch maakt het de intentieverklaring daardoor zeker niet vrijblijvend, verzekert Philip den Ouden, maar zou het elk bedrijf wel de kans geven om zich op bepaalde aspecten binnen het duurzaamheidsconcept te focussen.

 

Ook wil de organisatie de “administratieve rompslomp” rond het hele duurzaamheidsproject vereenvoudigd zien. De administratieve lasten, zoals de verantwoordingsplicht, zouden volgens de FNLI nu een nagel aan de doodskist zijn van bedrijven die toch graag een steentje willen bijdragen aan de duurzaamheid van de sector. “We moeten echte stappen zetten en geen symboolpolitiek bedrijven”, aldus Philip den Ouden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN