RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Swinkels wil Belgische bieren laten groeien

icon
Food11 juni, 2021

Swinkels Family Brewers, sinds 2016 eigenaar van Brouwerij Palm, promoveert de Belgische bieren Rodenbach, Cornet en Brugge Tripel tot zogenaamde ‘global brands’. Daardoor krijgen ze meer middelen om te groeien.

 

Nieuwe investeringen

In de jaren ’80 van de vorige eeuw produceerde Rodenbach 180.000 hectoliter bier. Daarna ging het bergaf met het merk en anno 2016 bleef er nog amper 31.000 hectoliter over. De voorbije jaren is er evenwel opnieuw groei, vooral omdat er weer geïnvesteerd wordt in het merk uit Roeselare.

 

Volgens Sven Stuer, CEO van Swinkels België, heeft Rodenbach nog veel meer potentieel, vooral buiten de provincies Oost- en West-Vlaanderen, waar het bier nog steeds erg populair is. “In 2017 lanceerden we daarom de Rodenbach Fruitage, een fruitige toegankelijke variant met een lager alcoholpercentage van 3,9%. We beslisten ook opnieuw meer in het merk te investeren, onder meer door het tv-programma ‘De Mol’ te sponsoren. Binnenkort leunt het merk opnieuw tegen 50.000 hectoliter aan”, zegt hij in De Tijd.

 

De nieuwe Fruitage werd vorig jaar ook in Nederland geïntroduceerd, maar door corona liepen de ambitieuze plannen wel vertraging op. Het bier is dankzij de kracht van Swinkels alomtegenwoordig in de horecazaken en de winkels. Als de Fruitage doorbreekt, kan dat ook positief zijn voor de klassieke Rodenbach-versies, stelt Stuer. “Binnen een jaar of twee kijken we of de mayonaise pakt. Swinkels heeft in elk geval beslist Rodenbach, samen met Cornet en Brugge Tripel, tot global brands van de groep te promoveren. Daar horen meer middelen bij.”

 

Jubileum

Rodenbach bestaat dit jaar overigens 200 jaar. Ter gelegenheid van die verjaardag komt er onder meer een boek over de rijke historie van het merk en in het najaar lanceert de brouwerij een compleet nieuwe versie van het bier. “Een die sterk afwijkt van alle huidige Rodenbachs, maar toch herkenbaar is”, voegt directeur Rudi Ghequire toe. Daarnaast wil het merk ook meer toeristen aantrekken. “Voor corona verwelkomden we 35.000 bezoekers per jaar. Dat kunnen er een pak meer worden”, zegt Stuer.

 

Naast Rodenbach heeft Swinkels grote plannen met Cornet en Brugge Tripel. Cornet is het zelfs het snelst groeiende Belgische bier in ons land en ook in Nederland loopt de verkoop erg goed. Het succesvolle bier is sinds vorig jaar ook van het vat verkrijgbaar. “Belgen drinken nog altijd graag vatenbier, wat extra groei oplevert”, aldus Ghequire. Brugge Tripel kreeg dan weer een toegankelijkere smaak en zal op de Franse markt gelanceerd worden.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN