RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour zet in op data met personalisatie- en retailmediaplatform

icon
Food16 juni, 2021

Carrefour heeft een nieuw, geïntegreerd shopperdata-, personalisatie- en mediaplatform gelanceerd dat de klantenrelaties moet verbeteren en leveranciers in staat stelt om hun aanbiedingen op de klantverwachtingen af te stemmen. Het platform wordt dit jaar ook in België geactiveerd. 

 

Digitale versnelling

Het nieuwe digitale platform, Carrefour Links, wil klanten een meer relevante shopperervaring bieden, zowel in de fysieke winkels als online. De retailer kan putten uit wat met 65 miljard transacties het grootste datameer in Europa is, volgens groepsdirecteur data, e-commerce en digitale transformatie Elodie Perthuisot. De afgelopen jaren heeft Carrefour heel wat eigen oplossingen ontwikkeld op het vlak van data en digital. Die stelt de groep nu ter beschikking van z’n handelspartners in verschillende landen. Het platform wordt dit jaar ook in België geactiveerd, bevestigt woordvoerder Aurélie Gerth aan RetailDetail.
 

“In 2020 hebben we een versnelling gezien van onze digitale oplossingen. Carrefour.fr is nu de meest bezochte foodwebsite in Frankrijk, met 15 miljoen unieke bezoekers per maand. Op basis van data, zullen merken bijvoorbeeld betere aanbiedingen kunnen voorstellen, of in realtime de irritaties van onze klanten aanpakken, en de prestaties van al onze commerciële acties verbeteren.” Volgens Carrefour beantwoordt de nieuwe oplossing aan de verwachtingen van klanten – 80% onder hen verlangt meer personalisering – maar ook van de merken, die hun kopers op een meer efficiënte manier willen bereiken. “Onze websites en onze apps zijn krachtige media geworden, onze klanten zijn omnichannel, onze getrouwheidsprogramma’s zijn al sterk gedigitaliseerd,” luidt het. Uiteraard is dit voor de retailer ook een bijkomende bron van inkomsten. Volgens Carrefour is de markt voor retailmedia wereldwijd zo’n 30 miljard euro waard en zal ze dit jaar naar schatting met 30% groeien.

 

Zoals Netflix

Carrefour digitaliseert z’n marketing met innoverende concepten, zoals de folders die nu ook op YouTube te raadplegen zijn. “We kunnen meten dat 20% van onze winkelverkopen nu al beïnvloed wordt door onze digitale marketing. 23% van de producten die op onze e-commerce sites in het winkelmandje belanden, zijn het resultaat van aanbevelingen door onze algoritmes,” aldus Perthuisot. Carrefour heeft ook een algoritme ontwikkeld dat de franchise- en proximiteitswinkels wekelijks aanbevelingen doet over het assortiment. “We vergelijken die winkels met andere winkels die hetzelfde profiel en cliënteel hebben. Het werkt zoals de aanbevelingen van Netflix.” Merken krijgen de tools in handen om hun promoties en kortingbonnen te personaliseren.
 

Concreet biedt Carrefour Links z’n partners vier types oplossingen aan: Capture (waarmee een merk nieuwe klanten en prospects kan vinden); Convert (om de conversie tijdens het hele kooptraject te verbeteren met het juiste aanbod om het juiste moment); Converse (om een duurzame relatie met Carrefour-klanten te ontwikkelen) en Comprehend (de business aansturen op basis van een 360-graden beeld van het kooptraject van de klant). De retailer heeft het nieuwe platform opgezet in samenwerking met drie partners: Google, Criteo (wereldleider op het vlak van retailmedia) en LiveRamp (dataconnectiviteitsplatform).

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN