RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alpro lonkt naar melkliefhebbers met nieuwe generatie plantaardige drinks

icon
Food17 juni, 2021

Met een nieuw gamma plantaardige dranken op basis van haver wil pionier Alpro de echte melkliefhebbers overtuigen. De benaming ‘Not MLK’ laat aan duidelijkheid niets te wensen over…

 

“Bijna niet te onderscheiden”

Naar eigen zeggen wil Alpro de plantaardige drinks heruitvinden. De fabrikant zocht naar een samenstelling die een gelijkaardige rijke smaak, romige, zachte textuur en gebruiksmogelijkheden zou opleveren als de dierlijke variant. De nieuwe dranken, gemaakt op basis van haver met proteïnen van erwten, zijn qua smaak zelfs “bijna niet te onderscheiden”, beweert het bedrijf. Ze verschijnen net als echte melk zowel in een volle als halfvolle versie en kunnen op dezelfde wijze gebruikt worden: in de kop koffie, bij de ontbijtgranen, puur in een glas…

 

Met de naam wil Alpro meteen heel duidelijk maken dat dit géén melk is. Al zou je die keuze ook kunnen zien als een lichte provocatie: recent nog trok het Europese Parlement een voorstel in dat elke mogelijke vergelijking tussen melkproducten en plantaardige dranken wilde verbieden. Benamingen als sojamelk of plantaardige yoghurt mogen fabrikanten tot op vandaag nog altijd niet gebruiken. Met één letter minder zoekt Alpro dus de grens op, zou je kunnen zeggen.

 

Alpro is duidelijk over haar positie: “De verpakking is juist heel informatief, ze zegt net dat het product geen melk is, wel volledig plantaardig, wat helemaal niet is verboden noch door huidige noch door toekomstige wetgeving. Bovendien is het product heel duidelijk over wat het wel is: namelijk plantaardige haverdrank. We mogen de consument niet onderschatten: die kent het verschil en heeft recht op juiste informatie en keuze”, reageert woordvoerder Ann De Jaeger. Transparante communicatie is belangrijk voor de consument en voor Alpro. Er mag geen verwarring mogelijk zijn tussen “melk”, “zuivel” en “yoghurt” en hun plantaardige alternatieven. Er is plaats voor beide.

 

Lucratief groeisegment

Steeds meer consumenten kiezen voor plantaardige drankjes, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. In mei 2021 bereikten plantaardige alternatieven een marktaandeel van 11,4% in de Belgische zuivelmarkt, een toename met 8,9% tegenover 2020. Alpro zelf zag zijn marktaandeel groeien van 8,2% naar 9%.

 

En dat ondanks een toenemend aanbod plantaardige alternatieven in een lucratief groeisegment waarin steeds meer grote, internationale spelers actief worden. Het hippe Zweedse Oatly trok recent naar de beurs en wist beroemde investeerders als Oprah Winfrey, Natalie Portman en Jay-Z te verleiden. Voedingsgigant Nestlé van zijn kant lanceerde vorige maand nog een gamma zuivelvervangers van de derde generatie, ook op basis van erwteneiwit.

 

Plantaardig is nu eenmaal een van dé grote trends in de voedingswereld. Daarover lees je binnenkort meer in het boek ‘The Future of Food’ van RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en hoofdredacteur Stefan Van Rompaey, dat eind september verschijnt bij Lannoo Campus en Van Duuren Management.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

  • icon
    Food18 juni, 2025
    [In Beeld] Philip’s Biscuits opent vijfde koekjeswinkel in Gent

    Antwerpse Handjes in Gent? Toch wel, want Philip's Biscuits heeft in Gent de deuren geopend van een nieuwe winkel. Het is ondertussen de vijfde vestiging van de formule uit de Koekenstad.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN