RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jef Colruyt: “Vroeg of laat eet Albert Heijn Delhaize op”

icon
Food5 juli, 2021

Ondanks een dalend marktaandeel gelooft Colruyt in een relance na corona. De toenemende samenwerking tussen Albert Heijn en Delhaize deert de marktleider nauwelijks. Over een mogelijke fusie met Jumbo houdt topman Jef Colruyt zich op de vlakte.

 

“Wat blijft er straks nog van Delhaize over?”

In een opmerkelijk interview met De Standaard spreekt CEO Jef Colruyt Europese en zelfs wereldwijde ambities uit voor z’n energie-activiteiten, maar in retail ziet hij enkel voor onlineapotheek Newpharma Europees potentieel. Dat in België het marktaandeel van de Colruyt supermarkten onder druk staat, heeft vooral met corona te maken, zegt de topman: Colruyt heeft minder buurtwinkels en miste de nachtwinkels als klanten. Hij denkt dat de marktleider weer terrein kan nemen als alles opnieuw op gang komt.
 

Dat concurrenten Albert Heijn en Delhaize intussen samen pijlen afvuren en steeds nauwer samenwerken, verontrust de CEO niet. “Wat blijft er straks nog van Delhaize over? One eats the other, sooner or later… De vraag is of wij daar als full range discounter veel last van hebben. We voelen dat even, maar na een jaar is die impact weg. Maar hoe ver kan Ahold gaan zonder zijn andere keten, Delhaize, te ondergraven? Tenzij het de bedoeling is om nog iemand uit de markt te duwen.”

 

“Nederlanders zijn goed in perceptie”

Jef Colruyt wijst erop dat Jumbo en ook Albert Heijn gemiddeld wel 7 tot 8 procent duurder zijn dan Colruyt Laagste Prijzen. “Nederlanders zijn goed in perceptie en wij zijn daar te bescheiden in.”
 

Op de suggestie van de krant dat een fusie van de retailtak van Colruyt met die van Jumbo een stevig verhaal met familiaal gedeelde waarden zou kunnen plaatsen tegenover Ahold Delhaize, wil de topman niet ingaan: “Ik snap uw rationale, maar ik ga daar niets op zeggen, als u dat goed vindt.” Maar wanneer de journalist aandringt met de vraag “Nederlanders hebben het graag voor het zeggen, maar uw familie wil de sleutels nog niet afgeven en die van Jumbo ook niet?” reageert hij met een droog “U zegt het zelf.”

 

“Dit jaar beslissing over thuisbezorgen”

Jef Colruyt gaat in het interview ook in op het groeiende belang van online in voeding. Afhaaldienst Collect&Go kende een groei van minstens 50 procent, en die zet voorlopig door. “Gaat de komende jaren 10 procent van de boodschappen zo gebeuren? We kijken of we in de grootsteden het netwerk strakker moeten invullen. Er liggen oplossingen in de schuif.”
 

Tegen eind dit jaar belooft Colruyt een beslissing over thuisbezorgen, een project dat voorlopig nog in de testfase zit, maar in het zakenmodel van snelle koeriers als Gorillas of Deliveroo gelooft de topman niet, omdat het weinig toevoegt aan de markt en moeilijk rendabel te krijgen is. Collect&Go mikt typisch op tweeverdieners die hun lijst met boodschappen op woensdag plaatsen, om ze zaterdag af te halen. De gemiddelde besteding bedraagt 60 euro.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN