RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eroski: “Nutri-Score leidt tot gezonder koopgedrag”

icon
Food7 juli, 2021

De Spaanse supermarktketen Eroski ziet de verkoop van producten met een gunstige Nutri-Score significant toenemen. Shoppers kiezen gezondere opties binnen hun vertrouwde categorieën. “De Nutri-Score is een deel van de oplossing.”

 

Positieve invloed

Twee jaar na de introductie van de Nutri-Score in Spanje, concludeert supermarktketen Eroski dat het label een positieve impact heeft op de samenstelling van een gezonder winkelmandje. De keten analyseerde gedurende twee jaar het koopgedrag voor ongeveer 2000 productreferenties in uiteenlopende categorieën en ziet onmiskenbare verschuivingen in het shoppergedrag.
 

“De resultaten van de analyse tonen de positieve invloed van de voedingswaarde-etikettering op de samenstelling van een gezonder mandje voor verpakte voedingsproducten”, zegt Alejandro Martínez Berriochoa, die verantwoordelijk is voor gezondheid en duurzaamheid bij Eroski. Het zijn met name de producten met een Nutri-Score A of B die beter verkopen, terwijl producten met een Nutri-Score D of E achteruitgaan. Producten met een C-score vertonen een vrijwel vlakke ontwikkeling. De komst van de Nutri-Score had geen negatief effect op de verkoop van verse producten die het label niet dragen, zoals fruit, groenten of vis.

 

Stijging tot 15%

Het is niet zo dat consumenten drastische veranderingen doorvoeren in hun koopgedrag. Uit het onderzoek blijkt geen kannibalisatie tussen categorieën, maar eerder verschuivingen binnen categorieën. Shoppers kiezen niet voor een gezonder alternatief in een andere categorie, maar wel voor een gezondere optie volgens de Nutri-Score binnen dezelfde familie van producten. Het gaat om verschuivingen van enkele procentpunten.
 

De verkoopcijfers van de categorie ontbijtgranen bijvoorbeeld bleven als geheel op peil, maar binnen de categorie vertoonde de verkoop van producten met de Nutri-Score A, B en C een aanzienlijke stijging, tot wel 15%. En dit ten koste van de producten met score D en E, die dalen. Ook in het frisdrankenassortiment was er zo’n verschuiving: suikerhoudende dranken, die een Nutri-Score D of E dragen, verloren terrein ten voordele van softdrinks met zoetstoffen, die een B-score hebben. Bij de ijsjes wonnen producten met een C-score het van producten met een D of E.

 

Deel van de oplossing

Prijzen en promoties hebben nog altijd een grotere invloed op de verkoop en bepalen de samenstelling van een mandje nog meer dan de Nutri-Score. Maar onder gelijke promotievoorwaarden is de impact overduidelijk: de eerste resultaten tonen een positieve impact op een gezonder winkelmandje.
 

“Dit betekent niet dat de etikettering op zichzelf het huidige minder gezonde voedselconsumptiepatroon kan omkeren. Het probleem moet op vele andere fronten worden aangepakt, maar de Nutri-Score is een deel van de oplossing”, zegt de retailer. “Transparante informatie over de voedingswaarde van levensmiddelen is van cruciaal belang voor de consument. In die zin maakt de Nutri-Score het mogelijk om op een eenvoudige en snelle manier bewuste beslissingen te nemen bij het vullen van het boodschappenmandje.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN