RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo stopt met sap: Tropicana de deur uit

icon
Food4 augustus, 2021

PepsiCo stoot zijn sapactiviteiten af: de frisdrankproducent brengt Tropicana, Naked en andere sapmerken onder in een nieuwe joint venture met investeringsgroep PAI Partners.

 

Voor mens en planeet?

PepsiCo wil zich gaan toeleggen op gezondere en caloriearme producten. Naar eigen zeggen daarom verkoopt de Amerikaanse producent van chips en cola nu de afdeling vruchtensappen aan het Franse PAI Partners. Beide bedrijven gaan een joint venture aan, waarvan 61% in handen van de investeerders komt en 39% van PepsiCo blijft. De deal brengt PepsiCo 3,3 miljard dollar (2,8 miljard euro) op. 

 

Het fruitsapmerk Tropicana – inclusief de Belgische fabriek in Zeebrugge – komt zo (deels) in Franse handen, samen met Amerikaanse zustermerken zoals Naked. De gazpacho van Alvalle en de vruchtensapjes van Looza houdt PepsiCo wel nog zelf. Volgens CEO Ramon Laguaerta wil PepsiCo zich concentreren op haar huidige merkenassortiment en de groei van het portfolio aan gezonde snacks, caloriearme dranken en “producten zoals SodaStream” versnellen, omdat die beter zijn voor mens en planeet, citeert De Tijd.

 

Weg uit het koelvak

Dat PepsiCo zich nu volledig kan terugtrekken uit het complexere verssegment speelt ongetwijfeld ook mee. In 2020 waren de verse vruchtensappen goed voor een omzet van 3 miljard dollar, maar de winstgevendheid hinkte achterop. De gekoelde, verse dranken vergen een andere – en duurdere – logistiek dan de andere producten van de groep. Ook daalt de omzetgroei de laatste jaren, nu consumenten de suikerrijke dranken niet meer per se als gezond beschouwen.

 

PAI Partners ziet daarentegen wel toekomst in het segment. Tijdens de pandemie ging de vraag weer de lucht in en de investeringsgroep wil Tropicana ook naar andere kanalen brengen, zoals naar kleinere retailformules en out-of-home. Sinds eind vorig jaar is PAI bijvoorbeeld ook meerderheidsaandeelhouder in de versmarktketen Grand Frais.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN