RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Torfs ziet verkoop weer aantrekken

icon
Mode12 augustus, 2021

In een lastig coronajaar wist Schoenen Torfs de schade uiteindelijk te beperken, dankzij de sterke prestaties van de webshop en kostenbesparingen. Dit jaar zou de omzet weer op het niveau van 2019 moeten uitkomen.

 

E-commerce boomt

Door de coronacrisis vielen de opbrengsten van de schoenenketen in 2020 met 18% terug tot 123 miljoen euro. De winkels verloren zelfs bijna een derde van hun omzet, maar de stevige groei van de onlineverkoop (+74%) maakte veel goed.

 

Onder de streep bleef er nog een bescheiden nettowinst van 0,1 miljoen euro over, niet slecht in een rampjaar waarin de winkels drie maanden dicht moesten blijven. Via een herstructurering en de heronderhandeling van huurcontracten werd er fors bespaard op de kosten. Ook overheidsmaatregelen, zoals tijdelijke werkloosheid, gaven het bedrijf extra ademruimte.

 

Baanwinkels

Tijdens de eerste zes maanden van het lopende jaar bleef de omzet nog 10% onder het niveau van voor de crisis. Toch denkt CEO Wouter Torfs dat de jaarcijfers uiteindelijke vergelijkbaar zullen zijn met die van 2019. “Het herstel is vooral duidelijk in de categorie van de kinderschoenen. Die verslijten sneller of worden te klein. Dat zijn noodzakelijke aankopen. Geklede schoenen voor heren en dames deden het minder goed”, zegt hij in De Tijd. Vooral in de baanwinkels lopen de zaken erg goed; in de overdekte winkelcentra en binnensteden is het herstel minder uitgesproken.

 

De webshop blijft het intussen uitstekend doen en haalt nu een kwart van de totale omzet binnen. “Er is een versnelde shift en dat is blijvend. Er is een nieuw tijdperk aangebroken”, zegt Torfs. In het verleden speelde vooral de lagere winstmarge van online verkochte goederen het bedrijf parten, maar “ik durf te stellen dat de rendabiliteit van een verkocht schoenenpaar via de webshop nu perfect vergelijkbaar is met die in een winkel. We hebben maatregelen genomen.” Omwille van de hoge kosten sloot de retailer zijn Nederlandse webshop. Ook de samenwerking met met bol.com werd stopgezet. Het aantal retouren ligt nu zelfs onder de 20%.

 

De succesvolle ontwikkeling van de e-commerce betekent niet dat Torfs het aantal winkels drastisch zal afbouwen, ook niet in de binnensteden. “De mens is een sociaal dier. Rondlopen in stad, een terrasje doen en shoppen blijven belangrijke menselijke verlangens”, besluit de topman.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN