RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe C&A haar duurzaamheidsverhaal naar mensentaal vertaalt

icon
Mode9 september, 2021

Hoe vertaal je moeilijke termen als ‘circulair’ en ‘cradle to cradle’ op een manier die verstaanbaar is voor retailmedewerkers en klanten? De wijze waarop moderetailer C&A die uitdaging aangaat, kan ook andere retailers inspireren.

 

Duurzaam is het nieuwe normaal

Deze zomer lanceerde modeketen C&A een nieuwe, ambitieuze duurzaamheidstrategie met de focus op duurzamer inkopen, circulaire principes en het terugdringen van plastic voor eenmalig gebruik. De retailer neemt het voortouw in de modesector en zet sterk in op transparantie. “Bij C&A zeggen we altijd dat duurzaamheid het nieuwe normaal moet zijn. We willen onze klanten helpen bij hun duurzame keuzes”, vertellen Catherine Louies, head of transparency and circular innovation, en Eva van Elst, leader communication Benelux bij de moderetailer.

 

“We hebben daar al enorme stappen gezet: onze biokatoencollectie heeft bijvoorbeeld nooit een hogere prijs gehad dan de reguliere collecties.” Maar één van de belangrijkste uitdagingen is toch de communicatie van die duurzaamheidsstrategie naar medewerkers, klanten en andere stakeholders.

 

Geloofwaardigheid is essentieel

Een voorbeeld? “Eén van onze grootste verwezenlijkingen is onze Cradle to Cradle-gecertificeerde collectie: recent hebben we zelfs een jeans op de markt gebracht met denim die Cradle to Cradle-gecertificeerd werd op platinum-niveau, tot nu toe als enige ter wereld. Maar hoe leg je klanten uit dat deze innovatieve stof op dit moment één van de beste is? Circulariteit is een moeilijk woord, cradle to cradle is lastig te begrijpen… Wij willen duurzaamheid makkelijk maken, dus hoe kunnen we die termen op een aantrekkelijke en toch correcte manier vertalen voor onze klanten?”

 

Dat is geen evidente opdracht, vooral omdat C&A absoluut elke mogelijke vorm van ‘greenwashing’ wil vermijden. “Geloofwaardigheid is voor ons essentieel: we communiceren nooit iets waar geen verificatie of certificering achter zit van een derde partij. We hebben zelf heel strenge regels wanneer iets mag gelabeld worden: bij ons komt er geen label op als er niet minstens 70% biokatoen in zit, terwijl je op de markt ook producten vindt met een groen label, die maar 10% biokatoen bevatten.”

 

Drie niveaus

Het vergt dus enige creativiteit: “Om de term circulair uit te leggen, vertellen we dat het product zo in elkaar zit dat het kan gerecycleerd worden. ‘Designed to be recycled’: dat begrijpen mensen wel. En in plaats van ‘Cradle to Cradle Platinum Certified’ zeggen we ‘world’s most sustainable denim’. Maar we zetten er wel de certificatie bij en we gaan dan later in detail uitleggen wat dit precies betekent.”

 

Om het eenvoudig te houden, communiceert C&A op verschillende niveaus. “Een eerste laag vertelt aan klanten op een heel simpele, duidelijke en inspirerende manier ‘dit is een goed product’. Dat doen we met icoontjes, tags, info die in de webshop en de winkel wordt getoond. Op een tweede niveau hebben we een ‘sustainability hub’ gecreëerd waar we in klantentaal meer in detail uitleggen wat dat allemaal nu precies betekent. Dat doen we online bijvoorbeeld met quizjes en met eenvoudige grafieken die uitleggen wat er zo goed is aan een product. Op een derde niveau gaan we met de duurzaamheidswebsite en in onze duurzaamheidsrapporten echt in de diepte, met de technische specificaties.”

 

Stijgende interesse

Niet te onderschatten is de rol van de medewerkers in dit verhaal: ook zij moeten goed begrijpen waar het over gaat, om correct en helder te kunnen antwoorden op vragen van klanten. C&A geeft winkelmedewerkers bijvoorbeeld kaartjes om aan hun neklint te hangen, met kernzinnen als geheugensteuntje wanneer klanten specifieke vragen stellen.

 

“Voor sommige klanten is het al lang goed als er ‘bio’ op het label staat, maar er zijn ook kritische klanten die daar geen genoegen mee nemen. De klantendienst ziet het aantal vragen rond duurzaamheid echt stijgen. Het is geen hype, mensen vragen duidelijkheid. We zien bijvoorbeeld ook bij studenten de interesse enorm toenemen: er is een groeiend aantal thesissen over dit onderwerp. Onze HR-afdeling merkt dat de interesse van sollicitanten opgewekt wordt doordat we zo actief zijn op het vlak van duurzaamheid. Jonge mensen hechten daar belang aan.”

 

Ambitieus traject

Hoe C&A verdere stappen zet richting circulaire mode, en welke hordes de retailer dient te nemen op dat ambitieuze traject? Catherine Louies en Eva van Elst komen er meer over vertellen op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op donderdag 16 september in de eventlocatie van RetailDetail, in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen.

 

Het marketingcongres voor de retailbranche verwelkomt onder andere ook sprekers van Colruyt Group, Zeeman, Mars Food, Oats Day Long, Foodmaker en Dobbi. Een niet te missen programma! Het wordt een hybride event: er zijn 200 tickets beschikbaar voor deelnemers die het congres coronaveilig ter plaatse willen beleven. Anderen kunnen vanop afstand de livestream volgen. Meer info en tickets vind je via deze link.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN