RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Reizen en voeding stuwen groei Belgische e-commerce, maar…

icon
Algemeen14 september, 2021

De online uitgaven zijn in België opnieuw significant gestegen in de eerste jaarhelft van 2021. De reis- en evenementensector ziet een sterk herstel nu het leven normaliseert, en ook de uitgaven voor voeding zitten in de lift. Toch ziet de pakjessector een vertraging. 

 

Reizen en evenementen

In totaal gaven alle Belgen samen 5,56 miljard euro uit aan online aankopen in de eerste helft van dit jaar. Dat is een flinke stijging vergeleken met de eerste helft van vorig jaar, toen de bestedingen 5,1 miljard bedroegen. Eén en ander blijkt uit de Market Monitor van BeCommerce.

 

“De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van fysieke winkels zorgden voor een extra boost”, zegt directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Het is fijn om te zien dat die trend zich blijft doorzetten nu het gewone leven opnieuw op gang komt. Zo ging het laatste kwartaal 37% van alle online uitgaven naar diensten – zoals reizen en evenementen.” Die categorie kreeg vorig jaar klappen door de coronabeperkingen, maar ziet nu herstel. De drie grootste categorieën blijven dan ook ongewijzigd: vliegtickets, tickets voor attracties en evenementen, en pakketreizen.

 

Voeding groeit, maar blijft klein

De categorie Food/Nearfood (voedingsproducten, huishoudproducten, dierenvoeding…) zag de omzet in het tweede kwartaal stijgen met 51% vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. Het aandeel in de uitgaven verdubbelde, van 2% in 2020 tot 4% in 2021. Geeroms ziet hier nog veel groeipotentieel: “Vergeleken met andere Europese landen hinken de Belgische voedingswinkels hier nog wat achterop.”

 

Het gemak van thuis bestellen blijft de belangrijkste reden om online te shoppen, de verzendkosten blijven de belangrijkste drempel voor de helft van de consumenten. Eén vierde van de aankopen gebeurt met de smartphone: het gaat dan vooral om kleinere aankopen en impulsaankopen. De desktop en vooral de laptop (38% van alle online aankopen) worden gebruikt voor de duurdere aankopen.

 

Bancontact blijft het populairste betaalmiddel, goed voor vier op de tien online uitgaven. De kredietkaart blijft nummer twee en is de eerste keuze van de consument voor duurdere aankopen. Op nummer drie staat PayPal, goed voor een tiende van de uitgaven online. Een derde gebruikte minstens een keer PayPal het afgelopen kwartaal.

 

“Geen explosieve toename meer”

De cijfers van BeCommerce worden wel genuanceerd door de pakjesbezorgers: die zien namelijk dat de grote drukte van het coronajaar 2020 nu wel voorbij is. “De volumes liggen nog altijd iets hoger dan in 2019, het laatste jaar voor corona, maar van de explosieve toename zoals in 2020, met dubbele groeicijfers, is geen sprake meer”, zegt Frank Jahn van DPD Belux in De Standaard. Bpost ziet een slappe zomer en had een sterkere groei verwacht, PostNL stelt als enige dat de eerder behaalde groei stabiel blijft.

 

Onlogisch is die evolutie niet: tijdens de lockdowns kochten consumenten zowat alles online, intussen hebben ze de fysieke winkel herontdekt. Bovendien besteden mensen opnieuw geld in de horeca en op evenementen. Naar verwachting zal de e-commerceomzet in het najaar wel opnieuw aantrekken onder impuls van de kerstperiode en acties als Black Friday en Singles’ Day.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN