RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bio-Planet wil er nog 20 winkels bij

icon
Food17 september, 2021

In de voorbije twintig jaar bouwde Colruyt-dochter Bio-Planet een netwerk van 31 biosupermarkten uit. De retailer wil er uiteindelijk een vijftigtal en ziet vooral in Wallonië nog veel ruimte voor groei.

 

Pionieren

De afgelopen twee decennia is de concurrentie voor Bio-Planet van zowel de reguliere supermarkten als van kleinere (online) spelers fel toegenomen. Voor een biosupermarkt is het dan ook zoeken naar het juiste evenwicht om relevant te blijven, zegt businessunitmanager Jan Van Holsbeke in een gesprek met Trends. “Een supermarkt is een heel laagdrempelige winkel, maar Bio-Planet moet ook blijven pionieren en verrassen met nieuwe producten, zoals duurzaam geteelde variëteiten in groenten of fruit. De combinatie van toegankelijkheid en pionieren is de reden van ons bestaan.”

 

Naar aanleiding van het twintigjarige bestaan organiseert de keten in oktober een evenement over de toekomst van bio- en ecologische producten. Het is ook de ideale gelegenheid om start-ups aan te spreken die nieuwe producten willen lanceren. “We zijn altijd al de voelsprieten van Colruyt Group geweest. Bij ons mag meer worden geëxperimenteerd”, zegt Van Holsbeke. Een goed voorbeeld daarvan is de Belgische productieketen voor biobaktarwe die eerder dit jaar werd opgezet.

 

Verlies

De 31 winkels en webshop van de keten realiseerden in 2020 een gezamenlijke omzet van 156 miljoen euro, maar sloten het jaar wel af met een verlies van 5 miljoen. Toch is Van Holsbeke niet ontevreden: “Bio-Planet is operationeel rendabel en de marges op winkelniveau zijn al heel gezond. Het voorbije anderhalf jaar zijn mensen nog bewuster gaan kopen en wij hebben dat gevoeld. Voordien kocht een klant gemiddeld voor 40 à 50 euro. Vandaag is dat al 70 euro.”

 

Het doel blijft om in heel België uiteindelijk vijftig winkels te hebben. Voor de nieuwe vestigingen kijkt Bio-Planet in de eerste plaats naar Wallonië, waar nog veel potentieel is. “De interesse voor bio of lokale producten is daar groter, wellicht door de sterkere link met de landbouw.” Later wil de keten ook in het Groothertogdom Luxemburg voet aan de grond krijgen.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food4 juni, 2025
    Managementwissel bij Etos

    Etos, de drogisterijketen van Ahold Delhaize, krijgt een nieuwe baas: Lynne Bruning-van Gessel volgt als “brand president” Pieter Saman op, die overstapt naar Food Lion in de Verenigde Staten.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Sligro doet overname in Utrecht

    De Utrechtse zelfbedieningsgroothandel Gepu gaat op in Sligro. Voor Sligro betekent de overname een nieuwe groeikans van zo'n 15 miljoen euro extra omzet.

  • icon
    Food3 juni, 2025
    Bel geeft plantaardig kaasmerk Nurishh op

    Op het vlak van plantaardige ambities lijkt de Franse zuivelgroep Bel een strategische bocht te nemen: het plantaardige kaasalternatief Nurishh verdwijnt onverwacht van de markt, de fabriek gaat dicht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN