RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adverteren op basis van reëel aankoopgedrag en de ROI meten van digitale campagnes : bij Carrefour Belgium kan het

icon
Food20 september, 2021

Als eerste retailer in België biedt Carrefour adverteerders voortaan de mogelijkheid om hun communicatie te personaliseren op basis van het aankoopgedrag van de klant, om zo de conversie gevoelig te verhogen.

 

Doelgericht adverteren

Retailers worden ook krachtige media: die evolutie is niet nieuw, maar bij Carrefour Belgium schakelt men enkele versnellingen hoger. “Nog dit jaar zullen adverteerders voor hun campagnes gebruik kunnen maken van twee gloednieuwe en krachtige digitale oplossingen”, vertelt mediadirecteur Vivian Mosselmans. Het gaat om tools die onderdeel zijn van het geïntegreerde shopperdata-, personalisatie- en mediaplatform Carrefour Links dat de retailer eerder dit jaar al op groepsniveau lanceerde.
 

Een eerste oplossing, Criteo, de wereldleider in retail mediaoplossingen, vergroot de advertentiemogelijkheden in de webshop en in de app van Carrefour. Op carrefour.be kunnen adverteerders gebruik maken van een veelheid aan advertentieformaten en contactpunten op alle webpagina’s, maar krijgen ze vooral ook de gelegenheid om hun boodschap nauwkeurig te cibleren: de juiste boodschap op het goede moment, gericht naar een specifieke doelgroep.

 

Gedetailleerde rapportage

“Vandaag adverteer je daar zo’n beetje als in een folder: alle bezoekers zien hetzelfde. Dat verandert: adverteerders zullen veel relevanter kunnen communiceren op basis van het aankoopprofiel van de klanten, om de conversie te verhogen. Bezoekers die zich op de site of in de app identificeren met hun Bonuskaart, krijgen dan een specifieke communicatie te zien. Merken en agentschappen ontvangen een gedetailleerde rapportage over hun campagne in realtime, waardoor ze kunnen bijsturen en verfijnen in functie van de resultaten.”
 

De tweede oplossing is LiveRamp, het toonaangevende platform voor dataconnectiviteit, voor een veilig en doeltreffend gebruik van data. Deze oplossing laat toe om doelgerichte activatiecampagnes te voeren op open web en social media. “Je leest bijvoorbeeld De Morgen, je komt vaak op 2dehands.be en je zit op Facebook, dan gaan we je daar benaderen met gerichte boodschappen. Met het grote voordeel voor adverteerders dat het ook hier gaat om end-to-end campagnes: adverteerders kunnen gedetailleerd meten wat het exact opbrengt.”

 

Relevante data

Is Carrefour hiermee een voorloper? “Zeker! We hebben een uniek model zijn de enige in België met zo’n oplossing, er is vandaag nog niemand die dit kan. Media-agentschappen laten wel toe om doelgericht te adverteren op basis van socio-demografische criteria, maar wij baseren ons op de meest relevante data die je kan hebben: het reële aankoopgedrag. Het is immers niet omdat je tot een welbepaalde socio-demografische groep behoort, dat je daarom per se hetzelfde gedrag zal vertonen. Aankoopgedrag is vaak uniek.”
 

Beide oplossingen zijn al operationeel in Frankrijk, en de eerste resultaten zijn meer dan veelbelovend: “We zien er 50% meer media-activiteit en een stijging van de omzet met 15 tot 20%. Zeer significant dus. Nu implementeren we beide tools ook in België. Het zou ideaal zijn als we dit nog voor de eindejaarsperiode kunnen lanceren, maar in elk geval zullen we helemaal klaar zijn begin volgend jaar.”

 

Stel uw vragen

Meer details over de nieuwe campagnemogelijkheden bij Carrefour Belgium onthult Vivian Mosselmans op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co dat plaatsvindt op donderdag 30 september in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Na de presentatie zal hij een antwoord geven op uw meest prangende vragen in een Q&A waaraan ook een vertegenwoordiger van LiveRamp zal deelnemen.
 

Ook sprekers van onder andere PepsiCo en Shopperware tekenen die dag present. Het wordt een hybride event: er zijn 200 tickets beschikbaar voor deelnemers die het congres coronaveilig ter plaatse willen beleven. Fysiek netwerken kan immers weer. Anderen kunnen vanop afstand de livestream volgen. Meer info en tickets vind je via deze link.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN