RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M optimistisch na grote winstsprong

icon
Mode30 september, 2021

H&M Group is optimistisch over de toekomst na een goed herstel in de voorbije negen maanden: de omzet groeide met 14%, maar vooral de nettowinst kroop uit het coronadal en verzevenvoudigde.

 

Minder kortingen, meer verkoop

In het voorbije derde kwartaal steeg de omzet bij H&M Group met 14% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nieuwe najaarscollecties zijn goed ontvangen, ziet CEO Helena Helmersson, ook al zijn er nog obstakels. Zo waren nog een honderdtal winkels gesloten omwille van coronabeperkingen en waren er verstoringen en vertragingen in de toeleveringsketen. Toch lagen de verkopen in september iets hoger dan vorig jaar en steeg de online-omzet met 22% in lokale wisselkoersen.

Over de voorbije negen maanden gingen de verkopen met 13% omhoog, goed voor 142,1 miljard Zweedse kroon (13,9 miljard euro). Door de pandemie waren er nochtans nog altijd minder bezoekers in de winkels. In de loop van de periode waren zo’n 1.800 winkels een tijdje dicht.

De winst na belastingen steeg tegelijkertijd met 158% tot 6,3 miljard Zweedse kroon (617,6 miljoen euro). Helmersson zegt dat te danken aan meer verkopen tegen de volle prijs, lagere afprijzingen en een goede kostenbeheersing. “Met onze voortdurende transformatie en ons goed gepositioneerde klantenaanbod zijn we optimistisch over een langdurige, winstgevende en duurzame groei voor de H&M-groep,” blikt de topvrouw vooruit.

 

Vijf nieuwe landen

H&M breidt opnieuw uit: in het najaar van 2021 gaat de groep online van start in Chili en in de eerste helft van 2022 in Peru, Colombia en Uruguay. In 2022 boort de modereus ook fysiek vijf nieuwe markten aan: Ecuador, Noord-Macedonië en Kosovo, en via franchise in Costa Rica en Cambodja.

 

Toch beseft de groep dat de pandemie en de gevolgen ervan nog niet voorbij zijn. “De vele uitdagingen in de wereld om ons heen vragen een hoge mate van flexibiliteit en gedrevenheid”, klinkt het.

H&M ambieert daarnaast de hele mode-industrie naar een circulaire en hernieuwbare toekomst te leiden. Helmersson wil daarom blijven investeren in technologie, materialen en duurzame initiatieven.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN