RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuw stadswinkelconcept Torfs zet kinderen centraal

icon
Mode13 oktober, 2021

Schoenenketen Torfs lanceert een gloednieuw concept voor zijn stadswinkels: groter, met meer ruimte voor mode en veel aandacht voor duurzaamheid. Opvallendst is wel de sterke focus op de kleinste klanten.

 

In alle grote steden

De eerste vestiging van het nieuwe Torfs-concept opende woensdagochtend in de Veldstraat in Gent, waar de schoenretailer zijn bestaande winkel verhuisde naar een beduidend groter pand van 450 m². “Twee jaar geleden hadden we dit niet kunnen doen, maar nu de huurprijzen dalen wordt dit soort panden haalbaar voor ons”, zegt topman Wouter Torfs.

 

Ook in andere steden plant de retailer nieuwe stadswinkels te openen: volgende week verhuist Torfs zijn schoenwinkel in het centrum van Leuven naar een pand van 500 m² in de Diestsestraat. Daarna volgen er nog openingen of verbouwingen, onder andere op de Antwerpse Meir. Want ook al komt de belangrijkste groei voor de keten van de baanwinkels, toch blijft het bedrijf investeren in de stadscentra. “Stadswinkels lopen qua omzet nu nog zo’n 30% achterop, maar we geloven in een ommekeer. We willen in alle grote steden op toplocaties aanwezig zijn met dit concept”, zegt de CEO.

 

Interactie en beleving

Torfs ontwikkelde het nieuwe concept in samenwerking met Wave of Engagement en Dobit. De winkel heeft een nieuwe, heldere look met hoge plafonds, witte muren en witte rekken. Het assortiment werd verbreed: voor het eerst heeft Torfs nu de ruimte om ook in een stadswinkel uit te pakken met een ruim mode-aanbod, dat tot nu toe was voorbehouden voor de grotere baanwinkels. Dat moet de omzet verder opkrikken.

 

Vooral opvallend is de grote aandacht voor kinderen in het nieuwe winkelconcept. “We willen kinderen speels mee betrekken in het hele koopproces”, zegt marketingdirecteur Lise Conix. “We meten bijvoorbeeld niet enkel de voetjes, maar het hele kind van top tot teen.” Vervolgens krijgen kinderen een kaartje met een symbool dat hen helpt om de juiste maat te vinden in de winkel. Er is ook een testparcours om de schoenen uit te proberen, een fotomoment wanneer de schoenen zijn goedgekeurd, en een cadeautje aan de kassa. Schoenen inleveren voor recyclage kunnen de kleintjes aan een indrukwekkende machine met een groot draaiwiel. De retailer wint naar eigen zeggen fors marktaandeel in kinderschoenen. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN