RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boodschappen worden onvermijdelijk duurder

icon
Food18 oktober, 2021

Het lijdt weinig twijfel dat Belgische supermarkten in de komende maanden fors duurder zullen worden. Leveranciers vragen hogere prijzen, omdat ze zelf geconfronteerd worden met oplopende kosten voor grondstoffen, energie en transport. De onderhandelingen lopen. 

 

“Tweede crisis”

Momenteel onderhandelen supermarkten en producenten volop over de groothandelsprijzen voor volgend jaar. De meeste leveranciers stellen prijsstijgingen van 5 tot 10% voor, maar er zijn ook uitschieters tot wel 25%. Dat is een gevolg van de forse toename van de kosten voor grondstoffen, energie en transport. “De toestand is vrij extreem. Dit is eigenlijk een tweede crisis, na corona. Onze leveranciers rekenen een stuk van hun gestegen kosten door, en nu moeten wij hetzelfde doen bij de supermarkten”, zegt de woordvoerder van een groot Belgisch voedingsbedrijf in De Tijd.

 

Grote multinationals als Kraft Heinz, PepsiCo en AB InBev hebben de voorbije weken al prijsstijgingen aangekondigd. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie geeft aan dat tientallen bedrijven dat ook van plan zijn.

 

De supermarkten hebben begrip voor de verzuchtingen van de voedingsbedrijven, maar blijven waakzaam voor al te gortige eisen. “Sommige bedrijven handelen opportunistisch en vragen een te grote stijging”, zegt een supermarktmanager. “We merken bijvoorbeeld dat producenten van grote merken een dubbel zo grote stijging vragen als de leveranciers van onze huismerken. Ook de eisen van concurrenten die hetzelfde product maken, verschillen erg. Dan klopt er iets niet. Alleen geoorloofde prijsstijgingen keuren we goed.”

 

Hogere prijzen onvermijdelijk

Als de groothandelsprijzen stijgen, zullen de prijzen voor de consument aan de kassa ongetwijfeld ook toenemen. Supermarktketen werken immers met marges van hooguit enkele procenten en kunnen niet anders dan de prijsverhogingen door te rekenen. Vraag is wanneer de prijsstijgingen zichtbaar zullen worden op het kasticket. 

 

Onze eigen hoofdredacteur Stefan Van Rompaey verwacht niet dat alle prijzen op 1 januari meteen fors zullen stijgen: supermarktketens kijken naar elkaar, niemand zal de eerste willen zijn die ermee begint. “Maar stap voor stap moeten ze overstag gaan. Daarom waarschuwde Colruyt twee weken geleden dat het dit jaar minder winst zal boeken. Het vreest de prijsstijgingen in het begin zelf te moeten betalen, omdat de concurrentie zijn prijzen niet onmiddellijk zal durven te verhogen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN