RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ontdek het potentieel van een onzichtbare doelgroep

icon
Food27 oktober, 2021

Waarom moffelen Belgische supermarkten hun etnisch aanbod weg, terwijl Albert Heijn het als een groeipijler ziet? Marketeer Rachid Lamrabat houdt een vurig pleidooi tegen hokjesdenken en voor de verbindende kracht van voeding.

 

Hokjesdenken overheerst

Consumenten met een migratieachtergrond vinden te zelden hun gading in de supermarkt: ze waren lang een onzichtbare doelgroep voor veel foodretailers en merken, die daardoor enorme kansen laten liggen. “Hokjesdenken overheerst in de Belgische retail”, zegt Rachid Lamrabat van strategisch etnomarketing en -communicatiebureau Tiqah. “Supermarkten moffelen hun werelds aanbod weg. Dat is een probleem: met voeding kan je juist verbinding maken tussen verschillende doelgroepen.”

 

Hij schreef er een boek over: Common food, de verbindende kracht van de foodretail. Noem het gerust een manifest: “Het is mijn visie op de voedingswereld van morgen. We moeten leren om samen te leven en dus samen dingen kopen, gemeenschappelijke producten in de markt en in de winkelrekken te zetten. We moeten leren kijken naar de waarden die we delen.” Hij ziet het wel bewegen: “Veel bedrijven hebben nu een diversiteits- en inclusiestrategie. De volgende stap is vertrouwen opbouwen.”

 

Authentieke hummus

In het buitenland ziet Lamrabat retailers die wél hun rol willen opnemen. “In Frankrijk hebben Carrefour en Auchan specifieke aankopers voor typische producten. Die moeten dat hokjesdenken overstijgen. Ook bij een Rewe in Duitsland zie ik de nood om te gaan verbinden. Neem nu een hummus: daar heb je toch geen drie verschillende versies van nodig? Dat moet een authentiek recept zijn, voor alle doelgroepen. Zoals je van een vol-au-vent ook geen Vlaamse en Waalse versie verkoopt.”

 

Het bewustzijn is versneld met de laatste migratiestroom, denkt hij. “Foodretailers voelen dat ze de boot hebben gemist bij de eerste migratiegolf: die mensen doen hun inkopen allemaal in hun eigen winkeltjes. Nu willen ze het echt goed doen en zijn ze ook bereid om kennis te vergaren en feedback te krijgen.”

 

Albert Heijn pakt uit

En vanwaar de achterstand in België? “Als ik mijn emotie laat spreken, denk ik dat we in België te lang naast elkaar geleefd hebben, te weinig van elkaar weten, en zelfs schrik hebben van elkaar. Mijn ratio zegt dat de kennis er niet is. Inkoper Jeroen, een vijftiger uit Brasschaat, bepaalt mijn assortiment. En dat kan niet. Als man ga je ondanks alle beschikbare data ook niet de categorie van de tampons en inlegkruisjes aansturen. Een vrouw zal daar makkelijker de juiste keuzes maken.”

 

Dat het potentieel er is, lijdt nochtans geen twijfel volgens Lamrabat. “Weet je wat sterk is? De etnische rayons in de Vlaamse Albert Heijn winkels draaien bijna het drievoud van de winkels in Nederland. Hoe komt dat? Ze zijn gewoon de enigen die het doen en ze pakken er ook mee uit. Ze moffelen het niet weg: het is voor hen een echte groeipijler, net als veggie bijvoorbeeld.”

 

Gratis boek

Ook geboeid door de mogelijkheden van etnomarketing? Meer concrete cases doet Rachid Lamrabat uit de doeken tijdens het voorprogramma ‘The Future of Food’ op de RetailDetail Night, op 25 november in Antwerpen. Coauteur Jorg Snoeck stelt er z’n nieuwe gelijknamige boek voor: deelnemers ontvangen een exemplaar! Ook Deliveroo, Hopr (de eerste Belgische onlinesupermarkt) en ‘ghost kitchen’ pionier Casper betreden dan het podium. Via deze link kan je je tickets bestellen. Doe het snel: nog tot 29 oktober geldt een vroegboekkorting.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN