RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Laat Ralph Lauren klanten zelf hun kleren verven?

icon
Mode3 november, 2021

Mogelijk kunnen klanten in de flagshipstores van Ralph Lauren binnenkort zelf hun polo’s verven, in een kleur naar hun keuze. Het modemerk werkt zo aan duurzamere productie, die de consument ook nog eens gepersonaliseerde beleving biedt.

 

Alleen nog witte polo’s?

De kleuren van je nieuwe kleren zelf bepalen en ze in de winkel verven, daarmee experimenteert Ralph Lauren met chemiereus Dow. Op een duurzaamheidsevent van CNBC, de ESG Impact-top, vertelde Dow-CEO Jim Fitterling dat Ralph Laurens New Yorkse flagshipstores volgend jaar over de technologie kunnen beschikken om consumenten ter plaatse poloshirts te laten verven.

Het zou voor de moderetailer minder afval en minder overproductie, voor de consument een unieke, gepersonaliseerde ervaring betekenen. Als alleen nog witte polo’s uit de fabrieken hoeven te komen en verder alleen de exemplaren worden geverfd die de consument echt wil, is dat een flinke besparing – zowel financieel als voor het milieu.

 

Verven zonder afvalwater

Katoen verven is normaal een giftig en vervuilend proces, maar Dow werkt aan nieuwe processen met tot 90% minder chemicaliën, 50% minder energie en 50% minder water. Tegen 2025 wil Ralph Lauren die technologie voor meer dan 80% van zijn vaste katoenproducten gebruiken.

In eerste instantie is het de bedoeling om eerder in de toeleveringsketen te verven en samen ’s werelds eerste schaalbare katoenverfsysteem zonder afvalwater te ontwikkelen, maar verven in de winkel zou het ultieme sluitstuk kunnen zijn.

 

Co-creëren met de klant

Ook voor de consument kan het een revolutie betekenen: een klant zou een kleur kunnen kiezen uit een palet of zelf een kleur meebrengen die hij ergens zag. Die gepersonaliseerde ervaring laat de consument met het merk co-creëren en schept een emotionele band. Alleen rest de vraag hoe snel het verven zal kunnen: CNBC schat een of twee dagen, minimum een uur. Het verven voor je ogen zien gebeuren, wordt dus moeilijk.

Ralph Lauren kondigt tegelijkertijd solide kwartaalresultaten aan. In het voorbije tweede kwartaal steeg de omzet met 26% naar 1,5 miljard dollar (zo’n 1,3 miljard euro). De Europese groei bedroeg zelfs 38%, vooral dankzij een heropleving van de fysieke winkels. De nettowinst klokte af op 193 miljoen dollar (ruim 166 miljoen euro).

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN