RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online stuwt Ahold Delhaize naar ongekende hoogten

icon
Food10 november, 2021

Supermarktgroep Ahold Delhaize heeft een fijne zomer achter de rug: de omzet steeg met bijna 5% tot 18,5 miljard euro. Vooral online presteerde sterk (+30%), de stijging was ook merkelijk groter in de Verenigde Staten (+7%) dan in Europa. 

 

Weerbaar model

Ondanks heel wat obstakels – de retailer vermeldt de overstromingen in België, grote branden in Griekenland, tornado’s in Tsjechië en orkaan Ida in de Verenigde Staten – klopte de Zaanse retailer ruim de analistenverwachtingen van 18 miljard euro met een kwartaalomzet van 18,55 miljard euro (+4,6%).  Ahold Delhaize zelf pakt uit met “vergelijkbare cijfers met twee jaar geleden”, om corona-effecten zo veel mogelijk te vermijden, en die zijn eclatant: +15,3% in de Verenigde Staten en +7,3% in Europa. 

 

“Onze kwartaalresultaten tonen nogmaals hoe weerbaar ons bedrijfsmodel is: onze merken bouwen verder op de vooruitgang die ze vorig jaar dankzij Covid-19 geboekt hebben – ook nu onze verschillende markten verder versoepelden gedurende dit kwartaal. In deze volatiele tijden zijn we trots op de enorme inzet van onze werknemers binnen al onze merken en ketens”, aldus CEO Frans Muller.

 

De grote aanvoerder was de onlineverkoop, die met bijna een derde aangroeide – en dat bovenop de enorme +62,6% van tijdens de pandemie vorig jaar. Vooral in de Verenigde Staten (+53%) was de groei extra fors; in Europa kwam er 20% bij. De Amerikaanse groei was wel voor bijna precies de helft op rekening te schrijven van de overname van FreshDirect.

 

Verhoogde verwachtingen

De bedrijfswinst steeg minimaal tot 812 miljoen euro (+0,7%, maar ruim beter dan de vooropgestelde 748 miljoen). Netto bleef er van die winst 522 miljoen over, goed voor een winst per aandeel van 0,51 euro. 

 

De onderliggende bedrijfswinstmarge zakte lichtjes tot 4,4%, wat wel meer was dan analisten verwacht hadden. De resultaten van een eerdere besparingsronde van meer dan 750 miljoen euro laten de retailer wel toe om de verwachting voor het hele jaar licht te verhogen van 4,3% naar 4,4%. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN