RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

C&A reorganiseert over heel Europa

icon
Mode10 november, 2021

C&A gaat grondig herstructureren: de modegroep gaat voor een nieuwe, slankere organisatiestructuur, waarbij sommige functies worden samengevoegd en gecentraliseerd. Hoeveel banen verloren gaan, is nog niet duidelijk.

 

Ook in Benelux

Het is de bedoeling van C&A om een “flexibeler en slanker bedrijfsmodel te creëren”, laat de Duitse modegroep weten. De belangrijkste bedrijfsfuncties op het hoofdkantoor worden geconsolideerd en gecentraliseerd, naar eigen zeggen om wendbaarder en eenvoudiger beslissingen te kunnen nemen.

 

C&A telt op dit moment twee Europese hoofdkantoren: één in Düsseldorf en één in Vilvoorde. Ook Belgische medewerkers zijn inderdaad betrokken, bevestigt vakbond ACV Puls, die als sociale partner het dossier mee opvolgt. Wat de omvang van de geplande reorganisatie is, is op dit moment weliswaar nog onduidelijk.

 

Zeven divisies, vier markten

Covid-19 ligt me aan de basis van de reorganisatie, geeft C&A toe. De gevolgen waren groot en toonden ook aan “dat een gecombineerde digitale en offline aanpak cruciaal is”. Bijgevolg voert de groep een aantal organisatorische veranderingen in heel Europa door. Naast de besparingen wil C&A wel aanzienlijk gaan investeren in digitale oplossingen, zodat de consument “online net zo goed aan zijn behoeften kan voldoen als in de winkel”.

 

Volgens de nieuwe organisatiestructuur zijn er voortaan nog maar zeven verschillende divisies: Merchandise & Sustainability, Operations, Digital & Consumer, Selling & Markets, Finance & IT, People & Culture en Corporate Communications & Fashion PR. C&A onderscheidt in Europa ook nog maar vier markten: Duitsland, Centraal- en Oost-Europa, Benelux en Zuid-Europa. De samenwerking tussen de Europese hoofdkantoren en de nationale hoofdkantoren moet zo nauwer worden.

 

Aan tafel met vakbonden

De plannen zijn woensdagochtend voorgesteld aan de Europese vakbondswerknemersvertegenwoordigers en de medewerkers. “C&A zal nauw samenwerken met haar sociale partners en teamleden om de medewerkers te ondersteunen die mogelijk getroffen worden in elke markt”, klinkt het in een persbericht, erop alluderend dat in veel verschillende landen banen verloren gaan. 

 

“Voorgestelde veranderingen als deze zijn nooit gemakkelijk te overwegen”, zegt CEO Giny Boer, maar: “In de huidige markt is het absoluut noodzakelijk dat wij ons positioneren voor succes met een moderne aanpak in onze winkels en een sterker digitaal aanbod, afgestemd op wat onze consumenten nodig hebben en klaar om hen van dienst te zijn.” 

 

In 2017 werd al eens een reorganisatie doorgevoerd op de Europese hoofdkantoren. Toen gingen in de Vilvoordse zetel 70 banen op de schop. Ook de laatste paar jaar zijn er evenwel steeds meer signalen dat het niet goed gaat met C&A. De budgetmodeketen herschikte recent zijn volledige directieteam en pakte uit met een nieuwe huisstijl, maar de coronapandemie zou de spreekwoordelijke druppel zijn geweest. In Frankrijk en Duitsland werden eerder al tientallen winkelsluitingen aangekondigd.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN