RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe CEO Tom Snick: “Iedere supermarkt moet Guylian op het schap hebben”

icon
Food25 november, 2021

Ondanks torenhoge ambities na de overname door het Zuid-Koreaanse conglomeraat Lotte 13 jaar geleden, lijkt pralinemaker Guylian eerder stil te staan. De nieuwe CEO Tom Snick wil in de eerste plaats het oubollig imago nieuw leven inblazen.

 

Achteruitgang

Het voorbije decennium is Guylian nauwelijks gegroeid. Nochtans waren de verwachtingen hooggespannen toen de oprichtersfamilie het bedrijf in 2008 overliet aan Lotte, een Zuid-Koreaanse reus met een jaarlijkse omzet van om en bij de 55 miljard euro. Onder de vleugels van het conglomeraat zou de van oorsprong Belgische chocolatier, vooral gekend om zijn zeevruchten van chocolade, veel beter kunnen groeien, heette het toen.

 

Toch konden de grote ambities niet worden waargemaakt. Integendeel, mede door de coronacrisis viel de omzet in 2019 terug tot 75 miljoen euro. Ten tijde van de overname bedroeg die nog 77 miljoen euro. Rekening houdend met de inflatie is het bedrijf er dus eerder op achteruitgegaan.

 

Minder producten

Waar is het foutgelopen? Volgens Tom Snick, sinds begin dit jaar CEO van de pralinemaker, heeft Guylian vooral last van een stoffig imago. Hij wil het merk dan ook moderniseren en zo groei creëren. Voor 2025 mikt de nieuwe topman, die een verleden heeft als marketeer bij bedrijven als Unilever, Spadel, Yakult en Barilla, op een omzet van 100 miljoen euro. Om de vooropgestelde omzet- en winstdoelstellingen te halen, krijgt hij carte blanche van de Zuid-Koreaanse eigenaars.

 

Snick wil zich nu vooral op de kernproducten focussen, met name zeevruchten, chocoladetabletten en chocolade voor winkels op luchthavens. Het aantal SKU’s werd teruggebracht tot 330, een halvering. “We maakten te veel, wat woog op onze kosten en onze logistiek”, zegt hij in De Tijd.

 

De overgebleven producten krijgen begin volgend jaar een nieuwe verpakking. “We gaan voor een modern jasje, want we hebben enkele jaren achterstand opgelopen. Maar een revolutie wordt het niet”.

 

Supermarkten

Snick ziet heel wat groeikansen voor het merk in de winkels. Hij wil de producten op termijn in elke Europese supermarkt krijgen. “Onze zeevruchten zijn betaalbare luxe en passen perfect tussen Ferrero Rocher en de Lindor-pralines van Lindt.”

 

Ook in de onlineverkoop ziet de topman veel toekomst, al sloot hij wel de eigen webshop. “Als je chocolade wilt, surf je niet naar Guylian maar naar Amazon of Delhaize”, klinkt het. De CEO gelooft niet in aparte webwinkels voor producenten van consumentengoederen, tenzij ze een puur online model hanteren zoals Nespresso. “Er zijn jongens die heel groot geworden zijn met hun e-commerceplatform. We kunnen onze onlineverkoop beter aan hen uitbesteden.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN