RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marc Hofman: “Colruyt Group verdedigt de belangen van de consument”

icon
Food7 december, 2021

De onderhandelingen tussen Colruyt Group en z’n leveranciers verlopen best pittig, maar altijd respectvol, benadrukt operationeel directeur Marc Hofman. “We zien soms onverklaarbare verschillen tussen producenten.”

 

“Op de bal, niet op de man”

De eindejaarsgesprekken tussen de supermarktketens en hun leveranciers doen de voorbije weken flink wat stof opwaaien in de media. Fabrikanten willen prijsstijgingen doordrukken, retailers benadrukken dat alle partners in de keten hun deel van de stijgende kosten moeten dragen. Vooral marktleider Colruyt Group loopt in de kijker, naar aanleiding van enkele recente delistings. Insinuaties dat de retailer in de lopende negotiaties zijn machtspositie zou misbruiken, wijst operationeel directeur Marc Hofman echter resoluut af.
 

“De onderhandelingen die Colruyt Group voert met zijn businesspartners zijn altijd respectvol. We gaan hierbij niet in op details en speculaties met betrekking tot individuele onderhandelingen maar benadrukken dat er altijd op de bal gespeeld wordt, niet op de man”, reageert hij tegenover RetailDetail.
 

De gesprekken verlopen soms moeizaam, geeft hij toe, maar daar zijn goede redenen voor: “We voeren net als elk jaar vele constructieve gesprekken met onze leveranciers in het belang van onze klant én diens portefeuille, en die gesprekken kunnen best pittig zijn. De kosten stijgen doorheen de hele ketting (grondstoffen, energie, transport, …) en dat brengt een resem tariefstijgingen vanwege de leveranciers met zich mee. Meer dan ooit challengen we onze partners hierop, want we zien grote en onverklaarbare verschillen tussen producenten van gelijkaardige producten.”

 

Oog voor langetermijnperspectief

Colruyt Group wil bovendien de onderhandelingen niet vernauwen tot de huidige discussies over prijsstijgingen op de korte termijn, maar ook kijken naar de evoluties op langere termijn: “We gaan ook in gesprek over wat er zal gebeuren wanneer deze uitzonderlijke samenloop van kostenstijgingen ophoudt; wat gaat er met de prijzen gebeuren als de energiekosten en de grondstoffen terug dalen? In het belang van de klant willen we ook hierover heldere afspraken maken. Hierdoor zijn de onderhandelingen dit jaar steviger dan andere jaren en nemen ze ook meer tijd in beslag.”
 

“We stellen sinds enkele maanden ook vast dat grote producenten, uit eigen naam of via hun federaties, campagnes voeren om de doorrekening van hun kostenstijgingen naar de eindklant aanvaardbaar te maken. Wij zijn van mening dat ze hiermee voorbijgaan aan het langetermijnperspectief voor de consument: wat gaat er met hun prijzen gebeuren als de kosten terug dalen? Denk bijvoorbeeld aan de energieprijzen, grondstofprijzen en dergelijke meer.”
 

Uiteindelijk staat het belang van de consument in deze onderhandelingen voorop, besluit Marc Hofman. “Colruyt Group wil zoals steeds tot oplossingen komen waar alle partijen zich in kunnen vinden, maar waarin ook rekening gehouden wordt met de belangen van de consument. Want de portemonnee van de consument ligt Colruyt Group zeer nauw aan het hart.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN