RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AXI garandeert de juiste prijs in de eerste onbemande Okay Direct

icon
Food21 december, 2021

(Publireportage) Op 9 november opende Colruyt Group een innovatieve autonome stadswinkel in Gent. Bij Okay Direct hoeven klanten hun aankopen niet te scannen. Voor het afrekenproces rekent de retailer op de expertise van AXI.

 

Vernieuwende technologie

De nieuwe Okay Direct stadswinkel in het centrum van Gent is een 100% zelfbedieningsconcept. Shoppers krijgen toegang tot de automatische winkel via de QR-code van hun Xtra-app. In de winkel worden de producten gepresenteerd in afgesloten meubels: klanten openen de deur opnieuw met dezelfde QR-code. Met weegschalen en sensoren registreert het systeem welk product de consument uit de kast haalde. Scannen hoeft dus niet. Wanneer de klant aan het eind van de winkeltrip opnieuw de QR-code scant aan de self-check-out, volgt de afrekening.
 

De vernieuwende technologie achter het winkelconcept werd ontwikkeld door Smart Technics, een innovatieve start-up binnen Colruyt Group. Maar voor het afrekenproces deed de retailer een beroep op AXI, de specialist in IT-oplossingen. Beide partners kennen elkaar goed: “We ontwikkelden eerder al een afhaalpuntsysteem voor Collect&Go, op basis van ons standaardpakket Axi Retail Cloud Suite”, zegt commercieel directeur Mike Snepvangers. “Ook installeerden we een 65-tal afrekenpunten in kantines van Colruyt Group.”

 

Intensief samenwerkingstraject

Begin februari contacteerde de retailer AXI met de vraag om mee te werken aan de ontwikkeling van een innovatief volautomatisch winkelconcept. Dat was het begin van een intensief samenwerkingstraject met een strakke deadline. “We hebben ruime ervaring met bestelkiosken en self check-outs, onder ander op de NS treinstations in Nederland, bij pizzaketen Julia’s en bij Dille & Kamille. Maar wat Colruyt ons vroeg ging nog een stapje verder.”
 

Bij Okay Direct installeerde AXI twee kassa’s in ‘self check-out modus’, wat betekent dat ze ingericht zijn op gebruik door consumenten, niet door caissières. Sommige handelingen – het toekennen van kortingen bijvoorbeeld – kunnen niet worden uitgevoerd. De shopper identificeert zich aan de kassa met de QR-code, vervolgens wordt winkelmandje getoond. Dat kan de klant nog valideren alvorens te betalen.

 

Krachtig algoritme

De oplossing ziet er eenvoudig uit, maar onder de motorkap zit heel wat rekenkracht. AXI gaat prat op een open architectuur die toelaat om toepassingen snel te integreren – bijvoorbeeld met de Xtra-kaart en de Colruyt front-end. Ook gebruiksgemak is een troef. Er is een grote flexibiliteit naar verschillende afrekenvarianten: gewone check-out, selfscan, self check-out of self-order kiosk. De toepassing bevat ook een stuk voorraadbeheer en het promotie-algoritme is erg krachtig.
 

“Het belangrijkste onderdeel van een kassasysteem is immers het uitrekenen van de juiste prijs”, vertelt projectleider Yannick Staels van AXI. “Een artikel kan wel drie of vier verschillende promoties hebben: een promotie op de categorie, op het merk, volumepromotie… Dan zijn wij in staat om in een fractie van een seconde de juiste prijs te berekenen.”
 

Het algoritme van AXI kan meer dan honderd aanvragen per seconde verwerken, die elk worden uitgevoerd binnen de 500 milliseconden. “Dat doen we aan de kassa’s maar ook in de webshop van Collect&Go. Een hele uitdaging als je weet hoe groot het gemiddelde winkelmandje is en hoeveel promoties Colruyt heeft lopen. Voor een gemiddeld ticket van 40 orderlijnen en 1600 actieve promoties behalen we een gemiddelde van 350 milliseconden. Dat is een mooi resultaat!”

 

Volgende stappen?

De eerste ervaringen zijn zeer positief: het systeem werkt zeer goed. Er kwamen de eerste weken veel klanten over de vloer die het wilden proberen en het is ook aangenaam shoppen. Bij AXI blikt men dan ook trots en tevreden terug op dit project: “We zijn blij met de kans die Colruyt ons bood. De ‘just walk out’-ervaring van het Amazon Go concept was voor ons een ambitie om ooit een keer te bereiken. Met Okay Direct zijn we een eind op weg.” Maar het hoeft hier niet te eindigen, denkt Mike Snepvangers.
 

“Enkele jaren geleden zag ik in China al automatische winkels die werkten met gezichtsherkenning: je komt binnenlopen, pakt je product en je rekent automatisch af. Daar sta je met open mond naar te kijken. Gezichtsherkenning kan in de Benelux nooit, om privacyredenen, maar dat je gewoon naar buiten loopt zonder fysieke betaling, daarvan kan ik me voorstellen dat het de volgende stap is die we samen met Colruyt gaan aanpakken. Dat zal dan andere algoritmes vergen, bijvoorbeeld voor de fraudedetectie, maar het kàn in principe wel.”
 

Meer weten over de IT-oplossingen van AXI? Neem contact via deze pagina.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN