RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom steeds meer retailers met AI-gedreven prijszetting aan de slag gaan

icon
Algemeen17 januari, 2022

(Publireportage) Meer omzet en meer marge in post-coronatijden? Crunch Analytics helpt winkeliers hun prijzen en promoties te optimaliseren. Tools als big data en artificiële intelligentie worden ook voor klassieke retailers toegankelijk.

 

Het nieuwe retail-normaal

In een periode waar we – als een processie van Echternach – een pandemie achter ons proberen laten, lijkt het voor retailers een bijna onbegonnen taak om de omzet te verhogen. Laat staan om marges op te krikken.
 

Beide zijn echter cruciaal om middelen vrij te maken om je als klassieke retailer aan te passen aan het nieuwe retail-normaal. Om je als organisatie staande te houden onder druk van nieuwe klantenverwachtingen, nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe, globale spelers.
 

En net de tools die spelers als Amazon of Zalando vandaag zo groot hebben gemaakt, zijn nu ook voor klassieke retailers eenvoudig toegankelijk geworden.

 

Big data & AI als antwoord op veranderend klantengedrag

“Laat ons niet rond de pot draaien. De coronapandemie heeft stevig ingehakt op de omzet van Europese retailers actief in bijvoorbeeld fashion”, stelt Laurent Mainil, CEO van Crunch Analytics dat AI-oplossingen ontwikkelt en implementeert bij Europese retailers.
 

“Maar niet enkel het feit dat klanten niet naar de winkel konden komen speelt. Ze hebben ook leren kledij kopen op een heel andere manier. Voor velen is de huiskamer het kleedhokje geworden. Je ziet ook dat ze andere klemtonen zijn gaan leggen, zoals het kopen van duurdere stuks afgewisseld met tweedehandsitems.”
 

Het veranderende klantengedrag zorgt voor kopzorgen in heel wat retailorganisaties. Het dwingt heel wat beslissingsnemers tot herdenken van de bestaande manier van werken. Bij de introductie van online verkoopkanalen borrelen immers heel wat nieuwe vragen op. Zeker als het dan bijvoorbeeld gaat over zoiets cruciaals als prijszetting.

 

De ultieme case om met big data & AI aan de slag te gaan: prijszetting

Hanteer ik op m’n eigen webshop de zelfde prijzen als in de winkels? En wat dan met prijzen op online marktplaatsen, waar de concurrentie één duimveeg verwijderd is? Ga ik mijn promotie-strategie op alle kanalen op dezelfde manier doorvoeren? En wat met de eindeseizoensverkopen? Het is maar een greep uit de lange lijst aan beslissingen die moeten worden genomen.
 

“De manier waarop nog heel veel retailers vandaag werken stoot op z’n limieten. Eindeloze Excel-documenten waar een kat haar jongen niet meer in vindt. Bulkkortingen omdat diversificatie van prijzen te moeilijk oogt. Basisprijzen die veel te laag gezet worden uit vrees te duur te zijn, maar daarmee de bottom line kapotvreten”, stelt Mainil.
 

“Maar je kan het retailteams niet kwalijk nemen. Ze hebben het afgelopen decennium zoveel oorlogen gestreden, dat de aandacht voor sommige kernprocessen verloren ging. Maar vandaag moet deze slag gestreden worden, om relevant te blijven. Er gaat immers teveel geld verloren. Cash die cruciaal is voor de transformatie waar men voor staat.”
 

Crunch Analytics plaatst daarom ‘prijszetting’ bovenaan de lijst van processen waar het bij retailers in België, Nederland, Duitsland, Italië en andere Europese landen z’n tanden in zet. Daarnaast maakt het ook gebruik van big data en AI-technieken om processen te optimaliseren in stockbeheer of in het kader van marketing en personalisatie.
 

In de klantenportfolio zitten fashion retailers als G-Star, Scotch & Soda, Torfs, Vandevelde, Schuurman Schoenen en e5 Mode maar ook andere merken met gelijkaardige vraagstukken als Unilin, Beerwulf, Pharmapets of Roompot. “Wat we van al die klanten hebben geleerd, is dat de honger naar verandering groot is. Eén project leidt vaak naar een tweede of een derde eens je de impact van data & AI met eigen ogen te zien krijgt”, aldus Mainil.

 

Beslissingsnemers gidsen aan de hand van kortingssuggesties

Het zetten van eindeseizoenskortingen of price markdowns is zo’n typisch prijszettingsproces waar je met behulp van data, algoritmes en computerkracht veel beter kan doen. “Als mensen zijn we slechte rekenmachines”, stelt Mainil. “Veel te vaak vallen we zomaar terug op ons buikgevoel, eens we beslissingen moeten maken in heel onzekere situaties. Ervaring kan zo in ons voordeel werken, maar ook in ons nadeel.”
 

Crunch Analytics gebruikt daarom AI-technieken om in een berg aan klantendata patronen te ontdekken en zo bijvoorbeeld de prijselasticiteit beter in te schatten. Als resultaat krijgt de retailer kortingssuggesties te zien voor elk product, rekening houdend met specifieke business rules die hij in z’n prijszettingspolitiek hanteert. “Zo krijgt elke retailer die suggesties die voor hem relevant zijn. Maar meer nog, door die suggesties eventueel aan te passen leert onze oplossing in de toekomst nog beter rekening te houden met de specifieke prijzenstrategie die een retailer hanteert.”

 

Torfs Schoenen en E5: tot 30% meer omzet, tot 8% meer marge en een pak meer tijd voor waardevolle analyses

Dat die impact significant kan zijn, blijkt ook uit de resultaten. Bij een gevestigde waarde als Torfs Schoenen slaagde het team erin om in één beweging de omzet bij de eindeseizoensverkopen op de eigen webshop met dertig procent te verhogen en de marge acht procent hoger te stuwen.
 

Luc De Baets, aankoopdirecteur bij Torfs Schoenen onderschrijft dit graag. “Door ons steeds groeiende aanbod op diverse kanalen werd het bijna onmogelijk om al die eindeseizoenskortingen keer op keer zelf te gaan zetten. Het kostte te veel tijd en we begonnen onnauwkeurig te worden”, aldus De Baets.
 

Peter De Sutter, CEO van E5, vult aan: “Als bedrijfsleider geef je wat ‘price management’ betreft een grote verantwoordelijkheid aan een paar personen binnen de organisatie. Zij nemen beslissingen die een grote impact hebben op de stock die op het einde van een seizoen overblijft, op de cash voor nieuwe aankopen die daardoor geblokkeerd blijft, over marge én omzet. Met dergelijke technologie biedt je hen een assistent aan. Geen systeem dat alles volledig autonoom uitvoert, maar wel een hulpsysteem dat beter helpt doen. En bijvoorbeeld helpt voorkomen dat bepaalde keuzes of een onoplettendheid slecht zouden uitpakken.”

 

“In de zomer van 2020 gingen we van start met een proof-of-concept om de technologie z’n waarde te laten bewijzen”, stelt De Baets. We hebben de suggesties initieel enkel gebruikt voor het afprijzen van onze web-only artikelen om zo de druk op de winkels niet onmiddellijk te verhogen. Maar als snel zagen we bijzonder interessante resultaten: 30% meer omzet, 8% meer marge en een team dat opnieuw tijd had in meer diepgaande prijsanalyses.”

 

“Ik kan iedereen zo een proof-of-concept, een eerste testseizoen met de tooling aanraden”, stelt De Sutter. “Het laat je toe om concreet te zien welke impact de tooling in jouw specifieke retailsituatie kan hebben. Ik ben er alvast rotsvast van overtuigd dat deze technologie voor E5 een blijvende toegevoegde waarde kan hebben”, aldus nog De Sutter.

 

Een snelgroeiend team met hang naar impact

Wat houdt de toekomst in voor Crunch Analytics? “We willen als trusted advisor gebookmarkt staan in de telefoon van elke Europese non-food CEO!” lacht Mainil. “Kijk, de honger die ons team samenhoudt is de impact die we genereren. Om de resultaten van onze projecten met big data & AI zwart op wit te presenteren en tijdens resultatenmeeting de mond van verzamelde C-levels te laten openvallen.”
 

“Als team groeien we daarom snel, bijna jaarlijks een verdubbeling in omvang, behalve natuurlijk tijdens de voorbije pandemie-periode waarin retail het zo hard te verduren kreeg. Vandaag hebben we daarom een kantoor in Gent en Rotterdam, gericht op het werven van lokaal talent en op het zo snel mogelijk overtuigen van een kritische massa aan retailers binnen de Benelux. Daarenboven zijn we ook een trotse partner bij RetailHub en kan je bij een bezoek aan het kenniscentrum onze tooling ook echt gaan ontdekken”, aldus nog Mainil.

 

Benieuwd naar de impact die Crunch Analytics bij jouw retailorganisatie kan teweegbrengen?

Contacteer het team via info@crunchanalytics.be of bel Laurent persoonlijk voor een goeie babbel via +32 496 53 70 14

Bezoek ook de website via www.crunchanalytics.be voor meer inspiratie!

 

Laurent Mainil, Crunch Analytics

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN