RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen Coca-Cola, wel lokale merken bij nieuwe onlinesupermarkt Rayon

icon
Food25 januari, 2022

Smartmat, het bedrijf achter de Foodbag maaltijdboxen, lanceert een eigen onlinesupermarkt onder de naam Rayon. Die rekent de laagste bezorgkost in de markt aan, maar het assortiment is niet dat van een doorsnee supermarkt.

 

Geen prijsbreker

De nieuwe ‘pure player’ wil meteen het hele land bedienen: in Vlaanderen en Brussel krijgen klanten die voor 18u bestellen hun boodschappen de volgende dag bezorgd, in Wallonië levert de nieuwe speler drie keer per week. Rayon levert letterlijk overal, zegt manager Mattias Decuypere aan Het Nieuwsblad: “Tot in het verste puntje van de Westhoek of tot aan de grens met Nederland.” En dat voor een bezorgkost van slechts 4,95 euro, het laagste bedrag op de markt.

 

Volgens het bedrijf gaat het om een logische stap: Rayon maakt gebruik van dezelfde bevoorradingsketen en dezelfde koeriers als Foodbag en kan daardoor het hele land afdekken, verneemt De Tijd. Bovendien heeft de leverancier van maaltijdboxen heel wat knowhow opgedaan over de voedingsmarkt. Een prijsbreker wil de nieuwkomer niet zijn: “We willen ons positioneren tussen Carrefour en Delhaize.”

 

Lokaal, bio en duurzaam

Dat doet Rayon dan wel met een aanbod dat je maar moeilijk kan vergelijken met dat van de andere supermarktketens. De nieuwe onlinesupermarkt wil zich onderscheiden met een focus op lokale en kwalitatieve producten. Op de website staan enkele biologische, duurzame en lokale leveranciers in de kijker, zoals zuivelproducent Hollebeekhoeve, biobakkerij De Trog, sauzenproducent Natura of slagerij Millevaches.

 

Het bedrijf maakt eigenzinnige keuzes. In het virtuele chipsrayon vind je naast kleine nichemerken wel Croky maar geen Lay’s. Rijst is er van Lima maar niet van Bosto of Ben’s Original. Het enige A-merk bij de pasta is De Cecco met twee referenties. Naar Soubry, Barilla en Panzani is het vruchteloos zoeken. Voor Coca-Cola kan je hier evenmin terecht.

 

“Verse voeding is de volgende golf”

Dat lijkt erop te wijzen dat Rayon in de eerste plaats mikt op bewuste consumenten met een behoorlijk budget, niet op prijskopers. Gezinnen met hetzelfde profiel als de gebruikers van maaltijdboxen, dus. Dat zijn er wel wat: Foodbag heeft in België een marktaandeel van 30% en bezorgt wekelijks bij 10.000 gezinnen. Maar de grote massa is dat (nog) niet.

 

Decuypere is overtuigd van het potentieel, hij ziet een grote verschuiving in het aankoopgedrag: “Verse voeding is de volgende golf in e-commerce, na elektronica en kledij. We zien het al bij bereide maaltijden: frietjes ging men vroeger afhalen aan de frituur, maar worden nu steeds meer thuis geleverd. Meer mensen zullen ook hun boodschappen laten thuis leveren om tijd uit te sparen.”

 

Uitdagingen

Zit het businessmodel goed? Voor retailprofessor Gino Van Ossel is de grote vraag of het wel rendabel kan zijn om werkelijk overal te leveren. Veel bezorgdiensten beperken zich tot de grote, dichtbevolkte stedelijke assen. Ook bouwen aan naambekendheid wordt een uitdaging: de nieuwkomer heeft niet de budgetten van de gevestigde spelers.

 

Tot slot is er het prijsverhaal. Rayon heeft niet de inkoopkracht van de grote ketens en zal daardoor onvermijdelijk wat duurder zijn, wat geen voordeel is in tijden van inflatie en toenemende prijsconcurrentie. Anderzijds mikt de onlinesupermarkt op een specifiek publiek, dat wel wil en kan betalen voor service. Bovendien heeft het bedrijf interessante connecties: de belangrijkste aandeelhouder van Foodbag is immers Korys, het investeringsfonds van de familie Colruyt. Dat opent mogelijk perspectieven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN