RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M wil dubbel zoveel verkopen in 2030

icon
Mode28 januari, 2022

Modereus H&M boekte liefst negen keer meer winst vorig jaar. De rentabiliteit is zo weer beter dan in jaren en ook de omzet ligt weer op het niveau van voor de pandemie. Tijd dus voor nieuwe ambities bij de fastfashionreus…

 

Ondanks Chinese boycot

H&M heeft het jaar sterk afgesloten, zegt CEO Helena Helmersson: in het laatste kwartaal steeg de omzet met 8% zonder wisselkoerseffecten, over het hele jaar steeg de netto-omzet met 6% tot 199 miljard kronen (19 miljard euro). Vooral de winststijging was spectaculair: alleen in het vierde kwartaal klom de nettowinst met 86%, over het hele boekjaar eindigde de nettowinst liefst negen keer hoger dan een jaar eerder.

 

Natuurlijk heeft dat veel te maken met de zwakke vergelijkingsbasis van 2020: toen bleef van de winst nog maar 1,2 miljard Zweedse kroon (110 miljoen euro), tegenover 11 miljard kroon (1 miljard euro) nu. Het is niettemin het beste winstcijfer in jaren, aldus Helmersson, die heel wat besparingen en winkelsluitingen doorvoerde. Meer dan 200 winkels gingen vorig jaar dicht.

 

H&M werd vorig jaar ook hard geraakt door een boycot in China. De modegroep kreeg, net als veel andere kledingmerken, kritiek omdat het kleding in strafkampen zou laten produceren door Oeigoeren, een onderdrukte Chinese minderheid. Toen H&M daarop beloofde om geen katoen meer te betrekken uit de regio, werden vervolgens de Chinezen boos. De grootschalige boycot bleef niet zonder gevolg: de omzet kelderde er met 40% en China werd plots de achtste grootste afzetmarkt in plaats van de derde.

 

Nog honderden winkels gaan dicht

Helmersson zegt nu weer optimistisch te zijn over de toekomst en pakt met stevige ambities uit: tegen 2030 wil H&M Group de omzet verdubbelen. De CEO wil op langere termijn weer jaarlijks dubbelcijferige groeicijfers zijn. Analisten zien nochtans slechts zo’n 50% groei haalbaar op die termijn. Ook ligt die groeidoelstelling wat moeilijk met de duurzaamheidsambities die het bedrijf tegelijkertijd proclameert: de CO2-voetafdruk moet in dezelfde periode halveren.

 

Om de doelstellingen toch te halen gaat H&M dit jaar een miljard euro extra investeren, vooral in technologie, de toeleveringsketen, hernieuwbare energie en duurzame materialen. Er moet ook nog verder worden gesnoeid: de Zweedse groep plant dit jaar netto 120 winkels te sluiten, vooral in Europa. Verder wil Helmersson nog minder onverkochte voorraden, kosten en afprijzingen.

 

Weekday groothandelt

Ondertussen betreedt dochtermerk Weekday de groothandelsmarkt: in Duitstalige landen kunnen fysieke retailers het merk voortaan voor hun winkels inkopen, weet FashionUnited. Eerder werkte Weekday al samen met e-commerceplatformen Zalando en Asos, maar nu breiden die groothandelsactiviteiten verder uit.

 

H&M breidt dit jaar fysiek uit naar zes nieuwe markten: Ecuador, Kosovo en Noord-Macedonië, en via franchise in Costa Rica, Guatemala en Cambodja. De uitrol van H&M online gaat in 2022 verder met Wit-Rusland, Colombia, Kazachstan, Peru en Oekraïne.
 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN