RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour zet schouders onder platform voor liveshopping

icon
Algemeen2 februari, 2022

Carrefour gaat voor shopping via sociale media en livestreaming met de oprichting van Brut Shop, een joint venture die de Franse marktleider wil worden op het gebied van ‘social commerce’. Al is er nog werk aan de winkel…

 

Voor alle Franse jongeren

Brut is een Franse tegenhanger van Buzzfeed: het mediakanaal is gespecialiseerd in het maken van videofilmpjes die worden verdeeld via sociale media en vooral bij jongeren erg populair zijn. De clips van Brut bereiken naar eigen zeggen zeventig miljoen gebruikers en àlle Fransen tussen 18 en 34 jaar. Het nieuwsmedium zou 39% van de mediamarkt op sociale netwerken in Frankrijk vertegenwoordigen.

 

Die grote ‘fanbase’ wil het bedrijf nu verzilveren, met de hulp van Carrefour Group. Die retailer heeft al wat ervaring in live shopping: vorig jaar hield Carrefour een vijftigtal online evenementen, waarbij klanten live tijdens een uitzending producten kunnen bestellen. Zo was er deze week nog een valentijnseditie, waarin alles van vibrators tot laptops werd aangeprezen.

 

Markt van 500 miljard

Brut Shop zal gebruikers in staat stellen online aankopen te doen en tegelijkertijd deel te nemen aan video-evenementen die live op sociale netwerken worden uitgezonden. Met de expertise en het jongerenbereik van Brut hoopt de joint venture de Franse marktleider te worden op het gebied van shoppen via sociale media (social commerce).

 

“Deze nieuwe, op de gemeenschap gebaseerde winkelervaring zal groei en waarde opleveren voor onze beide bedrijven”, denkt Elodie Perthuisot, directeur digitale transformatie bij Carrefour Group. De retailer zwaait met cijfers over de groei van social commerce in het buitenland: Accenture verwacht dat de markt voor social commerce tegen 2025 verdrievoudigt van 492 miljard dollar naar 1,2 biljoen dollar. Die cijfers zijn weliswaar flink vertekend door China, waar al 65% van de consumenten via live shopping koopt. Experten twijfelen of het verkoopsysteem in het Westen evenveel kans maakt.

 

Live shopping zou volgens Carrefour jongere klanten aantrekken, zorgen voor snellere e-commerceconversie en voor betere klantenbinding zorgen. In Frankrijk verklaart 60% van de klanten van Carrefour belangstelling te hebben voor live shopping. Al zal Brut dan wel nog werk voor de boeg hebben om de content aantrekkelijker en relevanter te maken…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN