RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Na sterk vierde kwartaal zet Ahold Delhaize nog meer in op online

icon
Food16 februari, 2022

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft 2021 sterk afgesloten, ondanks een stijging van de kosten. Dit jaar wil de groep verder inzetten op digitalisering: de investeringen in onlineplatform bol.com zullen meer dan verdubbelen.

 

Groeikansen grijpen

Ondanks recordcijfers in het coronajaar 2020 wist Ahold Delhaize ook in 2021 opnieuw te groeien: na een sterker dan verwacht vierde kwartaal klokte de jaaromzet af op 75,6 miljard euro, een stijging met 3,3%. De groep behield ook een goede operationele marge van 4,4%, ondanks de uitdagingen in de toeleveringsketen en de toenemende inflatiedruk. E-commerce is daarbij een belangrijke succesfactor gebleken: de onlineverkopen groeiden met meer dan een derde, over twee jaar bekeken verdubbelden ze zelfs.

 

In 2022 wil topman Frans Muller de investeringen in omnichannel nog versnellen om de extra groeikansen te grijpen: “Dit zal vooral zichtbaar zijn bij bol.com, waar we de investeringen in 2022 meer dan zullen verdubbelen, nu we een fase van aanzienlijke investeringen in het merk beginnen.” De omzet van het onlineplaform steeg in 2021 met 21% naar 2,8 miljard euro, het onderliggend bedrijfsresultaat bedroeg 166 miljoen euro. Ahold Delhaize houdt vast aan zijn voornemen om bol.com in de tweede helft van dit jaar naar de beurs te brengen.

 

Uitblinker Albert Heijn

In de Benelux won Ahold Delhaize opnieuw marktaandeel in het vierde kwartaal. “Het marktaandeel van Delhaize bleef over het hele jaar stabiel rond 25 procent“, zegt Muller aan De Tijd. Een uitblinker binnen de groep was Albert Heijn: de supermarktketen bouwde 38 overgenomen Deen-supermarkten om en won daardoor weer marktaandeel op de Nederlandse thuismarkt. In 2022 zal de foodretailer vooral inzetten op convenience, met de opening van meer ‘AH to Go’-gemakswinkels en pompshops, en op de online abonnementsformule Albert Heijn Premium die nu al meer dan 300.000 abonnees heeft.

 

Ondanks moeilijke marktomstandigheden rekent Ahold Delhaize ook dit jaar op omzetgroei. Het veranderende consumentengedrag is een goede match met het huidige zakenmodel van de groep: mensen blijven immers meer thuis koken en eten, en online bestellen. Wel verwacht de retailer een lichte druk op de operationele marge, die dit jaar “minstens 4%” zal bedragen. De retailer zal waar nodig de prijzen verhogen, geeft topman Muller mee: “Prijsstijgingen die we goed kunnen begrijpen waarvan we zeggen ‘ja, dat is reëel’, daarvan denken we dat klanten die ook zullen begrijpen“, zegt hij aan RTL Nieuws. Hij verwacht wel dat de inflatie in de tweede helft van het jaar zal terugvallen.

 

Tot slot een opmerkelijk cijfer: in 2021 investeerde de fusiegroep wel 364 miljoen euro in coronamaatregelen – dat is dus een miljoen per dag.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN