RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“We mikken op 25 miljoen euro in 2025” (Sophie Claes, De Gele Flamingo)

icon
Algemeen16 februari, 2022

Hoe word je de Coolblue van de babywereld? De Gele Flamingo combineert een compleet aanbod met een uniek emotioneel verhaal, dat nu ook de grenzen overschrijdt. “Ondernemers zijn vaak te bescheiden”, vindt oprichtster Sophie Claes.

 

25 miljoen in 2025

Baby-, kinder- en lifestyleretailer De Gele Flamingo sloot 2021 af met een omzet van 6,5 miljoen euro, een stijging van wel 30% in vergelijking met 2020. Een sterk verhaal, maar de ambitie reikt nog veel hoger: tegen 2025 mikt e-commerce experte Sophie Claes op 25 miljoen euro. Hoe ze die doelstelling wil waarmaken, daarover vertelt ze meer op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, op 24 maart. In een gesprek met RetailDetail licht ze al enkele tipjes van de sluier.

 

“Het is een combinatie van factoren”, denkt ze. “We spelen sterk in op de nieuwste trends: we zijn vaak de eerste een nieuw merk of product exclusief op te nemen. We blijven continu innoveren om ons te onderscheiden.” De Gele Flamingo wil een ‘one stop shop’ zijn, die zowel de praktische babyspullen aanbiedt als mooie en duurzame lifestyle- en decoratieproducten. “Het volledige pakket dus, nog aangevuld met producten voor volwassenen, omdat we zagen dat bijvoorbeeld een leuke lamp voor de kinderkamer toch ook in de living belandde.”

 

Achter de schermen

Er speelt ook een belangrijke gevoelscomponent mee: de aankoop van babyspullen is immers een emotionele aangelegenheid. “We merken dat klanten ons vaak taggen op sociale media, wanneer ze bij ons iets hebben gekocht. We slagen erin een gevoel van nabijheid op te roepen, mensen hebben de indruk dat ze ons kennen, ook al hebben ze ons nog nooit ontmoet. Dat is wel bijzonder voor een webshop.”

 

De Gele Flamingo hanteert een speelse toon in de communicatie en deelt veel filmpjes en verhalen over wat zich achter de schermen afspeelt in het bedrijf. “We zijn een hecht team, met een grote betrokkenheid. Er wordt hier keihard gewerkt, maar ook veel gelachen. Die ‘fun’ weten we goed naar buiten te brengen. Dat maakt de beleving bij ons heel anders dan bij de meeste webshops.”

 

Geen meesterplan

Eén en ander helpt ook bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers: “Je leest vaak dat retailers het moeilijk hebben om goeie mensen te vinden, zeker voor lastige jobs, zoals orderpickers in het magazijn. Maar wij krijgen heel veel reacties. De mensen die hier op gesprek komen, geven aan dat ze het gevoel hebben dat ze het team al kennen, dat ze weten wat er speelt en hoe het er aan toe gaat.”

 

Een groot ‘masterplan’ zit daar nochtans niet achter, zegt Claes: “Je kan dat niet forceren, dat zou fake overkomen. Het is er vanzelf gekomen: we zijn onszelf, we tonen waar we mee bezig zijn. Door de feedback die we kregen van klanten, zijn we er ons wel wat meer bewust van geworden, maar we orkestreren het niet.”

 

Influencers inzetten

Intussen zet De Gele Flamingo de eerste internationale stappen: in november opende het bedrijf een Engelstalige webshop, om het toenemende aantal buitenlandse klanten te bedienen. “We zien dat de meeste bestellingen afkomstig zijn uit Duitsland. Daar gaan we nu met influencers aan de slag om onze naambekendheid te vergroten. Het leuke is dat we al veel volgers hebben, dus willen ze graag met ons samenwerken.”

 

Ondernemers zijn vaak te bescheiden, vindt Claes. “Ik ben altijd heel ambitieus geweest. Elk jaar stel ik hoge targets, maar we halen ze wel.” Nu het magazijn volledig geautomatiseerd is, kan de retailer opschalen. Marketing wordt een prioriteit. De onderneemster ziet nog veel potentieel voor de geboortelijstenwinkel bijvoorbeeld. “De gemiddelde waarde stijgt, doordat we er nu ook duurdere items op zetten, zoals kinderkamers.”

 

Verkopen via bol.com

Sinds kort verkoopt De Gele Flamingo op het platform van bol.com. “Veel van onze merken willen daar niet aanwezig zijn. Dat juichen we toe, zo behouden we het unieke karakter van een speciaalzaak. Anderzijds is er een publiek dat enkel op bol.com koopt, en als er merken zijn die het wél toelaten, dan wil ik die omzet ook wel. Vanaf de eerste maand overtrof de verkoop onze verwachtingen, niet alleen in de drukke eindejaarsperiode maar ook in januari en februari. Je moet wel je prijszetting en je marges in de gaten houden.”

 

Af en toe organiseert Sophie Claes zelf een webinar om startende ondernemers op weg te zetten. Op 24 maart komt ze haar verhaal toelichten op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt in Antwerpen. Op de affiche ook onder andere moderetailer C&A, gezonde restaurantketen EXKi en Ochama, het gerobotiseerde omnichannelconcept van de Chinese internetgigant JD.com. Binnenkort maken we nog meer namen bekend. Via deze link vind je alle praktische informatie en kan je je tickets bestellen. Wacht niet te lang: de plaatsen zijn beperkt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN