RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“vanHaren overtreft verwachtingen in België, ondanks voorraadproblemen”

icon
Mode25 februari, 2022

Bijna een jaar na de heropening van 38 voormalige Brantano-winkels, staat schoenketen vanHaren in België al verder dan verwacht, zegt CEO Krein Bons. Maar de huidige prijsstijgingen plaatsen de retailer wel voor grote uitdagingen.

 

Positieve feedback

Het is intussen bijna een jaar geleden, dat vanHaren in België een grote stap zette, met de heropening van 38 overgenomen Brantano-winkels. Staat de schoenketen vandaag waar ze wil staan? “We staan zelfs al wat verder”, zegt CEO Krein Bons aan RetailDetail. “We hebben beter verkocht dan gepland. We zijn heel blij dat de klanten ons zo snel gevonden hebben en dat we zo’n positieve feedback krijgen over de kwaliteit en de prijzen.” De schoenretailer paste z’n aanbod in België aan: consumenten verkiezen hier iets elegantere stijlen. “Dat slaat aan. Van de sportmerken verkopen we aanzienlijk meer dan in Nederland. Ook de licenties doen het fantastisch.”
 

Maar niet alles verloopt volgens plan. “We hebben ook wel een beetje pech – en dat hebben alle moderetailers: de leveringen lopen achter. We hebben veel minder schoenen dan dat we ingekocht hebben. Producenten krijgen het niet geleverd. Daar zit een enorme uitdaging.”

 

Ongeziene prijstijgingen

Bovendien heeft vanHaren net als iedereen te kampen met een enorme stijging van de prijzen. “De merken verhogen de prijzen, daarbovenop heb je de transport-, energie- en de personeelskosten. Je kan er niet omheen: je moet iets met je prijzen gaan doen, en dat past helemaal niet bij ons. Wij willen toch die retailer zijn met mooie producten tegen lage prijzen. Maar dat is bijna niet meer houdbaar, want Nike, Puma en Adidas verhogen hun prijzen met ongeziene percentages. Dat is lastig, maar het is een uitdaging voor de hele retail.”
 

De snelheid waarmee de schoenketen het voormalige Brantano integreerde, was ongezien: “We zijn gestart in september 2020 en in maart 2021 hadden we alle 38 winkels omgebouwd, 250 mensen opgeleid, een organisatiestructuur opgezet en al die schoenen ingekocht. Dat was heel spannend.”

 

Vertrouwen bouwen

Evident was dat niet: “De medewerkers die we aannamen, kwamen bijna allemaal van bij Brantano. Zij waren erg onzeker geworden door alles wat er de laatste jaren gebeurd was. Bovendien is er in Vlaanderen toch een zekere afstand tegenover die Nederlanders met hun grote mond. Die twijfels moesten we wegnemen. Dat is fantastisch gelukt: gelukkig hadden we Belgische mensen die de cultuur begrijpen.”
 

“In het opleiden van die 38 teams hadden we bovendien het voordeel dat we hier al 17 winkels hadden. Die hebben al die mensen mee op sleeptouw genomen. De lockdown bleek een voordeel: we hadden alle tijd om nieuwe mensen op te leiden. We hebben ook een stukje Duits DNA, dus de processen en structuren zijn heel helder. Je weet wie je moet bellen, waar je moet zijn om wat te vragen, alles is goed geregeld. Dat stuk vertrouwen ervaren onze medewerkers nu. Het verloop is minimaal, daar zijn we best wel trots op.”
 

Exclusief event

Op 16 maart komt Krein Bons naar Antwerpen op uitnodiging van RetailDetail. Hij zal er voor een select publiek van retail-CEO’s uit de doeken doen hoe vanHaren de integratie van de 38 Brantanowinkels aanpakte. “Ik kan me voorstellen dat er veel vragen leven. Hoe verloopt zo’n proces? Waarom Brantano? Waarom tijdens de lockdowns? Waarom maar 38 winkels? Waarom enkel in Vlaanderen? Ik hoop op wat interactie. Stel maar vragen!”
 

Captains of Retail is een exclusief netwerkevent van RetailDetail, dat plaatsvindt op 16 maart in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Het is enkel toegankelijk voor C-level retailers. Managers die aan dat profiel beantwoorden maar geen invitatie ontvingen en er toch graag bij willen zijn, sturen een e-mail naar info@retaildetail.be.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN