RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eerste verlies in jaren en minder vraag voor JD.com

icon
Algemeen11 maart, 2022

JD.com, de grote rivaal van Alibaba in China, dook vorig jaar voor het eerst sinds 2018 in de rode cijfers. De e-commercereus moest flink investeren om nieuwe concurrenten bij te benen, terwijl consumenten de kat uit de boom keken.

 

Het vuur aan de schenen

Het Chinese e-commerceplatform eindigde 2021 in het rood, voor het eerst sinds 2018: het nettoverlies klokte af op 3,6 miljard yuan (een half miljard euro), vergeleken met een nettowinst van liefst 49,4 miljard yuan (7 miljard euro) in 2020. Oorzaak zijn de forse investeringen in nieuwe activiteiten: het operationele verlies van het segment ‘new business’ is vorig jaar meer dan verdubbeld.

 

JD.com krijgt steeds meer concurrentie van nieuwe platformen en moet fors innoveren om mee te blijven. Zo lanceerde het in 2019 Jingxi om kleinere steden te bereiken en rijzende ster Pinduoduo, een populaire app voor groepsaankopen, het hoofd te bieden. JD.com investeerde ook sterk in vastgoedbeheer, overzeese expansie en nieuwe technologie-initiatieven.

 

Ook de concurrentie van livestreamingplatforms neemt toe: JD.com zegt er weliswaar vooral te zijn voor geplande aankopen en minder te leven van impulsshoppen, waardoor het platform minder wordt getroffen door de vele Chinezen die zich via filmpjes laten verleiden tot aankopen, maar staat wel open voor samenwerkingen. De belangrijke logistiekafdeling van JD, JD Logistics, regelt al de leveringen voor sommige livestreamingplatforms.

 

Chinezen staan op de rem

De omzet steeg over het hele jaar met 27,6% naar 951,6 miljard yuan (137 miljard euro), maar vertraagde in het vierde kwartaal tot een omzetplus van 23% ten opzichte van een jaar eerder. Het was de zwakste omzetgroei in zes kwartalen, door een zwakkere consumentenvraag. Zowel fysieke als online retail vertraagde, gaf topman Lei Xu toe aan Kr Asia. Xu verwacht nog in de hele eerste helft van dit jaar een “relatief conservatieve” consumptie.

 

“We hebben wel nog steeds een gezonde gebruikersgroei gerealiseerd en onze groeidoelstellingen voor het hele jaar gehaald”, beklemtoont de topman. Het bedrijf kreeg er vorig jaar ruim 20% meer klanten bij en heeft nu 569,7 miljoen actieve gebruikers. 

 

In het vierde kwartaal ging JD ook nieuwe samenwerkingen aan: Dior ging er voor het eerst in zee met een e-commercespeler, terwijl onder meer Emporio Armani en Michael Kors eigen webshops openden via JD. In januari kondigde JD.com bovendien een strategisch partnerschap aan met Shopify, voor Shopify de eerste van zijn soort in China.  

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN