RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando, Alibaba en Rainpharma op internationale affiche RetailDetail Congress

icon
Algemeen30 maart, 2022

RetailDetail lost de eerste namen voor het RetailDetail Congress op 28 april. Op de affiche: een bijzondere mix van multinationale platformen en lokale ondernemers. De rode draad: nieuwe zakenmodellen. Alles moet anders: Re-Set, Re-Made, Re-Tail.

 

Toekomstpistes

‘Direct-to-consumer’ concepten, influencers, ‘social selling’, NFT’s, het ‘metaversum’, de opkomst van abonnementsmodellen…: als u dacht dat de retailsector de afgelopen jaren zijn portie disruptie al wel had gehad, met de coronapandemie en de e-commerce-explosie die erop volgde, dan bent u eraan voor de moeite. Retail zal nooit meer hetzelfde zijn. Geen paniek echter: dat creëert ook enorme kansen.

 

Onder het motto “Re-Set, Re-Made, Re-Tail” gaat het RetailDetail Congress op zoek naar de zakenmodellen van de toekomst. Welke opportuniteiten dienen zich aan in het nieuwe retailnormaal? Niet toevallig verwijst het thema naar het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-Made Re-tail van Pauline Neerman en Jorg Snoeck, dat dit voorjaar verschijnt bij Lannoo Campus en Van Duuren Management.

 

Grote platformen

De eerste sprekers maken we nu bekend. Op het hoofdpodium ’s avonds alvast twee prominente vertegenwoordigers van de platformeconomie: Megan Maley is general manager bij Zalando voor de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Ze komt niet alleen de platformstrategie van het Berlijnse e-commercebedrijf toelichten, maar zal ook illustreren hoe de internationale speler erin slaagt om in te spelen op lokale smaken en voorkeuren.

 

Roland Palmer is algemeen directeur bij Alibaba voor België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Noordse landen. Hij benadrukt dat handel drijven met Alibaba geen eenrichtingsverkeer is: hij hielp immers al vele tientallen bedrijven uit de Benelux de weg te vinden naar de immense Chinese markt.

 

Dichter bij huis zoeken we het met Rainpharma, het Belgische fenomeen dat een schoonheids- en verzorgingsmerk in de markt zet via een uitgekiende omnichannelstrategie in partnerschap met lokale ondernemers. CEO Greet Boonen legt uit hoe en waarom.

 

Drie voorprogramma’s

Als aanloop naar die plenaire sessies staan er ’s middags drie parallelsessies op het programma. Het voorprogramma Retail Design verkent toekomstpistes voor de fysieke winkel: professor Katelijn Quartier van het Retail Design Lab, een kenniscentrum van de Universiteit Hasselt, gaat in debat met retailers en interieurarchitecten. Binnenkort meer!

 

In het voorprogramma Future of Shopping presenteert RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck nieuwe zakenmodellen. Onder andere brillenmerk Odette Lunettes, het ‘members only’-outletconcept Cameleon en het vernieuwende elektrische automerk Polestar illustreren nieuwe wegen om de consument te bereiken.

 

Uniek tot slot is het voorprogramma Gamechangers rond ‘influencermarketing’, de nieuwe mond-tot-mond reclame. Hoe genereer je engagement en interactie op sociale media? Hoe ga je viraal met authentieke content? Welke kansen en valkuilen dienen zich aan? Dit seminar brengt getuigenissen van retailers, merken, agentschappen én influencers. 

 

Het RetailDetail Congress vindt plaats op 28 april in Antwerpen. Binnenkort maken we meer namen bekend. Meer informatie en tickets vind je via deze link.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN