RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Apple ontwikkelt abonnement op iPhones

icon
Elektro25 maart, 2022

Apple werkt aan een abonnementsformule voor zijn iPhones: straks krijgen klanten voor een maandelijkse som niet alleen toegang tot Apple-diensten, maar betalen ze ook maandelijks voor hun iPhone.

 

Weer een soort ‘rundle’

Een abonnement op een iPhone: dat is de laatste nieuwigheid waar Apple aan werkt en waar Bloomberg over bericht. Het succes van streamingdiensten en andere abonnementsformules, waarbij consumenten niet eenmalig iets kopen maar maandelijks betalen voor een dienst, laat ook de techreus uit Californië niet onberoerd. Eerder lanceerde het bedrijf al Apple One als ‘rundle’ (‘recurring revenue bundle’): een abonnement op alle digitale diensten, van iCloud tot TV+, voor een voordelige, maandelijkse prijs. 

 

Tegen eind dit jaar zou zo’n abonnement er mogelijk ook voor hardware komen, met name voor de iPhone. Want hoe kan Apple de omzet nog verhogen van het sterproduct dat nu al goed is voor meer dan de helft van alle omzet? Door de prijzige apparaten voor meer mensen toegankelijk te maken en door te garanderen dat klanten hun oude toestel steeds vervangen door het nieuwste model.

 

De ‘rundle’ die Apple momenteel ontwikkelt, vangt beide vliegen in één klap. Het abonnement verschilt van een afbetalingsprogramma, omdat de maandelijkse kost niet zou neerkomen op de aankoopprijs gedeeld door 12 of 24 maanden. Integendeel: het programma kan onbeperkt doorlopen, want zodra een nieuwe versie uitkomt zullen gebruikers hun apparaat ook kunnen inruilen. Apple brengt traditioneel één keer per jaar een nieuwe iPhone uit.

 

Goedkoper dan de krant

Het bedrijf wil het nieuws niet bevestigen en het is nog niet 100% zeker dat de dienst er komt, maar investeerders en beleggers reageren al bijzonder enthousiast op het gerucht. De ‘rundle’ is ‘hot’ in de wereld van consumentengoederen, omdat bedrijven zo gegarandeerde maandelijkse inkomsten binnenkrijgen en klanten erg trouw aan zich binden. Net zoals bij het leasen van auto’s, betekent het abonnement opzeggen dat je je apparaat kwijtspeelt.

 

“Vergeleken met Starbucks-koffie of een abonnement op de New York Times is de iPhone een koopje”, stuurde analist Toni Sacconaghi al in 2016 aan op een abonnementsformule. “De prijs van de iPhone is een relatief koopje vergeleken met andere diensten waarvoor consumenten bereid zijn te betalen.” Bedrijven met een ‘rundle’ hebben doorgaans ook een hogere beurswaardering dan bedrijven zonder, analyseerde NYU-professor Scott Galloway.

 

Meer weten over de ‘rundle’ en waarom steeds meer merken en retailers zich aan abonnementen wagen? Je leest er binnenkort alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-Made Re-tail van Pauline Neerman en Jorg Snoeck, dat eind april 2022 verschijnt.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN