RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Intermarché is klaar voor een groeisprong

icon
Food28 maart, 2022

De Franse retailgroep Les Mousquetaires, vooral bekend van supermarktketen Intermarché, kijkt vol vertrouwen naar de toekomst na een sterk 2021. Ook in België gingen omzet en marktaandeel er flink op vooruit.

 

Stijgend marktaandeel

Intermarché lijkt klaar voor een groeisprong in België: de supermarktketen realiseerde een omzet van 780 miljoen euro in 2021, een groei met 6,4% vergeleken met het pandemiejaar 2020 – en dat in een markt die met 4,3% achteruitging. Het marktaandeel van de retailer ging er met 18 basispunten op vooruit en bedraagt nu 2,83% op nationaal niveau, terwijl de Musketiers enkel actief zijn ten zuiden van de taalgrens.

 

Die mooie cijfers zijn te danken aan prijsinvesteringen, zegt de retailer, die ook een grotere zichtbaarheid kent dankzij het partnership met wielerploeg Intermarché-Wanty-Gobert. Eén Waal op twee is nu klant bij een supermarkt van Intermarché. In 2015 was dat nog 40%.

 

De toekomst oogt bijzonder veelbelovend: de helft van de huidige 78 winkels zal worden vergroot gedurende de drie komende jaren. Bovendien zette Intermarché zopas een grote stap met de overname van de 87 supermarkten van Carrefour-franchisepartner Groupe Mestdagh vanaf 1 januari 2023 – een deal die nog wel moet worden geëvalueerd door de concurrentieautoriteiten.

 

Fundamenten verstevigd

Op Europees vlak doet het moederbedrijf, de Groupement Les Mousquetaires, het ook erg goed. Samen realiseerden de verschillende winkelketens van de groep – waaronder Intermarché, Netto, Bricomarché en Bricorama – in 2021 een omzet van 35,3 miljard euro, een groei met 1,8%. Met inbegrip van de verkoop van brandstoffen bedroeg de omzet 45,3 miljard euro, een groei met 7,2%.

 

Op de Franse thuismarkt realiseerden foodretailers Intermarché en Netto samen een omzet van 27,3 miljard euro. Het marktaandeel steeg met drie basispunten tot 16%. Doe-het-zelfketens Bricomarché, Bricorama et Brico Cash groeiden met 7,4% en zijn nu goed voor 3,4 miljard euro. In Polen stegen food en doe-het-zelf met 11,3%, in Portugal bedroeg de groei 1,9%.

 

Met die resultaten heeft de groep zijn fundamenten verstevigd, zegt voorzitter Didier Duhapand. De Musketiers zullen nu verder investeren in een noodzakelijke transformatie van hun zakenmodel. Daarbij zijn onder andere de koopkracht van de consument, de digitale transformatie en e-commerce belangrijke aandachtspunten.

 

De Groupement Les Mousquetaires heeft in Europa nu 3949 winkelpunten, uitgebaat door 3096 zelfstandige ondernemers. Daarnaast heeft de groep ook industriële activiteiten in de voeding.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN