RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europa neemt ‘fast fashion’ in het vizier

icon
Mode31 maart, 2022

Duurzame producten moeten de norm worden, een digitaal paspoort zal consumenten daarover informeren. Met ‘fast fashion’ moet het maar eens gedaan zijn, vindt de Europese Commissie.

 

Herstellen en recycleren

Bijna alle fysieke goederen op de Europese markt zullen milieuvriendelijker, circulair en energie-efficiënt moeten worden gedurende heel hun levenscyclus. Woensdag deed de Europese Commissie voorstellen om die ambities waar te maken. Alle producten krijgen een digitaal productpaspoort, waardoor herstellen of recycleren makkelijker wordt. De Commissie wil ook maatregelen nemen om te beletten dat onverkochte producten worden vernietigd.

 

Als eerste sector komt textiel in het vizier. Na voeding, huisvesting en mobiliteit heeft mode immers de vierde grootste impact op het milieu en de klimaatverandering. Het is ook de derde verbruiker van water en land, en de vijfde voor wat primaire grondstoffen betreft. Daarom moeten textielproducten op de Europese markt tegen 2030 een lange levensduur hebben, recycleerbaar zijn, zo veel mogelijk uit gerecycleerde vezels bestaan, vrij zijn van gevaarlijke stoffen en geproduceerd zijn met respect voor sociale rechten en het milieu.

 

Gesloten kringloop

‘Fast fashion’ zou uit de mode moeten zijn, hergebruik en hersteldiensten zouden breed beschikbaar moeten zijn, zegt het communiqué letterlijk. Producenten moeten de verantwoordelijkheid nemen voor hun producten doorheen de hele waardeketen, dus ook wanneer ze afval worden. De Commissie roept fabrikanten op om het aantal jaarlijkse collecties te beperken en vraagt lidstaten om gunstige belastingmaatregelen in te voeren voor hergebruik en reparatie. Er komen onder andere ook maatregelen tegen microplastics in textiel.

 

‘Greenwashing’ is uit den boze, vindt de Commissie. Modemerken die bijvoorbeeld pronken met fleece gemaakt van gerecycleerde petflessen, misleiden de consument. Het is immers beter petflessen in een gesloten kringloop te houden en opnieuw te gebruiken voor het verpakken van drank, schrijft De Standaard. Afgedankt textiel verwerken tot vezels waar opnieuw kleren mee kunnen worden gemaakt, is wél duurzaam.

 

Niet duurder

“Het is tijd om een einde te maken aan het model van ‘nemen, maken, kapotmaken en weggooien’ dat zo schadelijk is voor onze planeet, onze gezondheid en onze economie. De voorstellen van vandaag zullen ervoor zorgen dat in Europa alleen de meest duurzame producten worden verkocht”, zegt vicevoorzitter voor de Europese ‘Green Deal’ Frans Timmermans.

 

Hij ontkent dat duurzame producten duurder zullen worden voor de consument: “Integendeel, consumenten kunnen juist geld besparen als producten langer meegaan, of als we meer kleding tweedehands kopen. Per Europeaan wordt nu jaarlijks 11 kilogram textiel weggegooid, er is dus ruimte voor verbetering.”

 

Het gaat voor alle duidelijkheid om voorstellen, die nog het fiat moeten krijgen van het Europees Parlement en de lidstaten. Bedoeling is wel dat de regels van kracht worden in 2024.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN