RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sterke prijsstijgingen voor voeding onvermijdelijk, tekorten ook

icon
Food7 april, 2022

Voor sommige voedingsproducten zullen de prijzen met “tientallen procenten” omhoog moeten, zo niet zullen fabrikanten de productie verminderen of stopzetten. “Supermarkten staan nauwelijks open om te spreken over onvermijdelijke prijsstijgingen.”

 

Nieuwe prijsonderhandelingen

Bij de helft van de Belgische voedingsbedrijven is de bevoorrading momenteel verstoord, 70% moet de samenstelling van producten aanpassen en 40% zal de productie de komende weken tijdelijk stopzetten of verminderen, zo blijkt uit een rondvraag van voedingsfederatie Fevia. De oorlog in Oekraïne veroorzaakt historische kostenstijgingen: tarwe werd 50% duurder, de elektriciteitsfactuur verdubbelde en gas ging zelfs drie keer hoger. Er dreigen niet alleen tekorten voor zonnebloemolie maar ook voor lijnzaadolie, honing, eierproducten en glazen verpakkingen.

 

Hogere winkelprijzen zijn dan ook onvermijdelijk, zegt Fevia, en enkele procenten zullen daarbij niet volstaan. Tekenend is een anonieme getuigenis van een sauzenproducent in De Tijd: “We hebben nood aan tientallen procenten extra. We hebben onze tarieven in januari kunnen verhogen, maar die stijging is al volledig achterhaald. We zijn zopas begonnen met opnieuw te onderhandelen over bestaande contracten.”

 

“Mayonaise 70% duurder”

Eigeel is volgens de fabrikant nu dubbel zo duur, maar ook mosterdzaad, zetmeel en glazen potten werden tientallen procenten duurder. Sommige supermarkten gaan mee in de vraag naar prijsverhogingen – één keten aanvaardde dat mayonaise wel 70% duurder wordt – andere (nog) niet. Dat zal echter niet zonder gevolgen blijven: “Als een supermarkt onze prijsverhogingen nu niet aanvaardt, dan moeten we de leveringen stopzetten. We kunnen niet met verlies produceren.”  Daarmee echoot hij een sentiment dat eerder ook de topman van koekjesproducent Lotus al duidelijk uitsprak.

 

Die gesprekken verlopen wel heel moeizaam: “Supermarktketens hebben een disproportionele onderhandelingsmacht.” 33% van de heronderhandelingsverzoeken werd geweigerd, 40% werd nog niet beantwoord, 28% kreeg een beperkte verhoging, zegt Fevia. De federatie vraagt daarom een uitbreiding van de regelgeving over oneerlijke handelspraktijken. Ze vraagt supermarkten om zich flexibel op te stellen en geen boetes op te leggen voor laattijdige leveringen. Ze rekent ook op maatregelen om de energiefactuur te verzachten en wil tijdelijk kunnen afwijken van de etiketteringswetgeving, om snel alternatieve grondstoffen en ingrediënten te kunnen gebruiken om tekorten op te vangen.

 

Historisch dieptepunt

Nochtans kende de voedingsindustrie in 2021 een mooi herstel, na het moeilijke coronajaar 2020: de omzet steeg met 13,1%, de investeringen gingen met 9,2% omhoog, de export groeide met 11,7% en er kwamen ook 2,4% meer jobs bij. Daar staat tegenover dat de rentabiliteit van de Belgische voedingsbedrijven daalde tot 2,8%, en dat is een historisch dieptepunt, zegt Fevia-voorzitter Anthony Botelberge.

 

“Tijdens de pandemie stonden veel voedingsbedrijven al voor hete vuren door tekorten aan grondstoffen en sterk gestegen kosten voor grondstoffen, energie, verpakkingen en transport. Het leek er begin dit jaar op dat we die brand eindelijk geblust kregen maar de oorlog in Oekraïne is helaas een enorme brandversneller. Als we die kosten niet kunnen doorrekenen, dan wordt het nauwelijks nog rendabel om verder te produceren.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN