RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“50% van het winkelontwerp wordt door de retailer gemaakt” (Jan Geysen, PUUR)

icon
Algemeen14 april, 2022

Belgische retailers uitdagen om de lat hoger te leggen: dat is de missie van interieurarchitect Jan Geysen van PUUR. “Onderschat de consument niet. Het mag best wat ambitieuzer.” Dat hebben Apple, Jumbo en Parfuma alvast gemeen.

 

Retailers toekomstbestendig maken

“Steve Jobs heeft er een heel jaar over gedaan om elke donderdag een volledige dag met een team van lichtspecialisten en designers de allereerste Apple-winkel te ontwerpen en te verbeteren. Ze bouwden zelfs een ‘mock-up’ op ware grootte in een industriële hal, voor de winkel op de markt ging. Dat blijft een fantastisch voorbeeld”, zegt Jan Geysen, de oprichter en hoofdontwerper van PUUR.

 

Hij tekende recent voor de Antwerpse parfumeriezaak Parfuma een winkel die in niets lijkt op de klassieke parfumerie. Het interieur kreeg een complexloos internationale look, om de retailer toekomstbestendig te maken. “Dat is onze ambitie: Belgische retailers een stap vooruit laten zetten, zodat ze zich kunnen meten met wat er internationaal gebeurt. Dat moeten wij als ontwerpers veroorzaken: we willen retailers uitdagen om de lat hoger te leggen. We willen er meer ambitie in stoppen. Dat kost niet meer tijd of budget: innovatief zijn hoeft niet duur te zijn, maar je moet wel die denkoefening durven maken.”

 

Sterke identiteit

Dat proces verloopt in co-creatie: “50% van het ontwerp wordt door de klant gemaakt. De kennis zit bij de retailer: we ontwikkelen samen een ‘future-proof’ concept. Daarbij nemen we de consument in gedachten: waarom zou je nog naar een winkel gaan, wanneer je alles vanuit je bed kan bestellen? Kijk naar de Apple-winkels: je kan die producten prima online bestellen of bij dealers, maar de winkels zijn hun identiteitsplekken.”

 

“Voor Parfuma hebben we een grondige analyse gedaan van internationale merken, winkels over de hele wereld bekeken, om samen te zoeken naar het beste concept. Dat is co-creatie: hun mening is even belangrijk als onze mening. Samen ontwierpen we een winkel met een sterke eigen identiteit. Dat geeft het bedrijf een boost, ook wanneer het onlineverhaal blijft groeien. Terwijl veel parfumeries een shop-in-shopverhaal zijn waarin de merken de winkel overnemen, is het hier omgekeerd: de merken passen in de Parfuma-stijl. We hebben rust gecreëerd, zodat de merken beter tot hun recht komen.”

 

Consument niet onderschatten

Als retailer wil je toch je merk neerzetten, denkt Geysen. Een flagshipstore speelt zijn rol. “Kijk naar wat Jumbo nu doet met zijn eerste City-winkel, op de Teniersplaats in Antwerpen: dat is uitpakken. Met de huurprijzen op die toplocatie krijgen ze het wellicht niet rondgerekend, maar het merk staat er wel, iedereen heeft het gezien.” Je mag de consument niet onderschatten: die reist, en die heeft toegang tot de hele wereld via de smartphone. “Maar van weinig winkels in België krijg ik een wow-gevoel. Dat we nu moeilijke tijden beleven, mag geen excuus zijn. Parfuma verkoopt kleine artikels. Zelfs in tijden van inflatie en oorlog willen mensen nog wel een nieuwe geur kopen.”

 

Hoe komt het dan dat Belgische retailers een zekere terughoudendheid tonen om samen te werken met externe ontwerpers? “Misschien hebben ze schrik dat de ontwerper een winkel tekent die er prachtig uitziet, maar die niet functioneert.” Maar zo werkt het niet, benadrukt hij: “Anno 2022 moet een winkel er niet alleen mooi uitzien, ook de identiteit en de functionaliteit moeten 100% kloppen. Retailers hebben zelf wel ideeën, maar ze weten die niet te vertalen naar een ruimtelijk ontwerp. Dat is ons vak. We vertrekken van een diepgaande analyse: waar staan jullie? Hoe werken jullie? Wie is jullie doelgroep? Hoe verloopt de flow in de winkel? Welke producten zetten het meeste om? Moet je die dan vooraan zetten of juist achteraan? Dat zijn boeiende gesprekken.”

 

Spiegel en klankbord

Ook voor retailers met een eigen interieurteam kan de visie van een externe partner verfrissend zijn. “Als extern bureau zijn we een spiegel of klankbord. Wat kan je als interne medewerker zeggen tegen je CEO? Hoe creatief kan en mag je zijn, als je in loondienst bent? Kijk je naar de internationale ontwikkelingen? Naar andere sectoren? Voor ons is zo’n intern team een heel interessante gesprekspartner. We worden graag uitgedaagd, we leggen de lat graag hoger. Eigenlijk zijn wij het beste in iets waar we nog niets van kennen: wanneer we er moeten in duiken met een soort frisse, naïeve blik.”

 

Hoe PUUR de uitdaging aangaat om retailers toekomstbestendig te maken, dat komt Jan Geysen vertellen op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen, in een duopresentatie met Caroline Breckpot van Parfuma. Het voorprogramma Retail Design presenteert ook nog cases van La Bottega, Xandres en het Retail Design Lab. Het plenaire programma ’s avonds brengt Rainpharma, Alibaba, Zalando en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck met de voorstelling van zijn nieuwste boek The Future of Shopping: Re-Set Re-Made Re-tail. Tickets bestellen kan via deze link.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN