RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Discussie over 'puur en eerlijk' van Albert Heijn laait weer op

icon
Food14 augustus, 2013

Alle huismerken moeten duurzaam worden

Albert Heijn noemt de betichtingen echter onjuist en onterecht. “We worden gecontroleerd door onafhankelijke instanties als Max Havelaar, het Wereld Natuur Fonds en de Dierenbescherming. En in 2010 kregen we over een soortgelijke aanklacht al gelijk van de Reclame Code Commissie “, heet het daar.

 

De Nederlandse warenhuisketen lanceerde het merk bijna vier jaar geleden om een eind te maken aan de wildgroei van labels. Voortaan zouden alle ‘verantwoorde’ goederen onder één merk worden verkocht, wat voor de consument duidelijker was. Bijna vier miljoen mensen blijken vorig jaar minstens één ‘puur & eerlijk’-product te hebben gekocht.

 

Het merk moet ook de ambitie van het bedrijf waarmaken om tegen 2015 alle producten onder het huismerk duurzaam te maken. Ze staan voor 60% van alle goederen die in de warenhuisketen worden verkocht. In totaal gaat het om zo’n 10.000 producten.

 

Nog veel ongewenste ingrediënten

Toch is er volgens Foodwatch nog heel wat werk aan de winkel: zo zorgt het merk ‘puur en eerlijk’ niet voor duidelijkheid, maar veeleer voor verwarring. De producten zijn ofwel biologisch, ofwel fair trade of het resultaat van duurzaam ondernemen. “Neem bijvoorbeeld de jalapeñoburger. Het hoofdbestanddeel is scharrelvlees, maar er zijn twintig andere ingrediënten aan toegevoegd, waaronder suiker en smaakversterker. En het bestaat uit slechts tachtig procent vlees, de rest is opgespoten met water. Ik noem dat niet puur en eerlijk” zegt campagneleider Meike Rijksen.

 

Voorts wijst Foodwatch een aantal omstreden kleurstoffen in enkele producten, alsook op een grote hoeveelheid aan suikers en smaakversterkers. De voedselwaakhond roept de Nederlandse consument daarom op om Albert Heijn via sociale media en een e-mailactie onder druk te zetten om het merk zijn beloften te laten nakomen.

 

Albert Heijn vindt aanklacht onterecht

Albert Heijn vindt de aantijgingen evenwel onjuist en onterecht. Het bedrijf wijst erop dat onder ‘puur en eerlijk’ vijf categorieën vallen: biologisch, duurzame vis, scharrel, ecologisch en fair trade, waarbij elke categorie wordt gecontroleerd door een aangewezen instantie.

 

Albert Heijn verwijst daarbij ook naar een uitspraak van de Reclame Code Commissie uit 2010, die zich diende te buigen over een soortgelijke klacht als die van Foodwatch. Tellingen leerden dat Albert Heijn toen gemiddeld 135 biologische producten per filiaal verkocht en slechts 23 fairtrade producten. Daardoor kon de naam ‘puur & eerlijk’ niet claimen dat de producten zowel puur als eerlijk zouden zijn.

 

De Commissie stelde toen evenwel dat in de reclames voor de producten onder het merk niet de indruk werd gewekt dat ze alle zowel biologisch of natuurlijk als fair trade zouden zijn” en wees de klacht af.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Hamburgerketen Manhattn’s zoekt franchisepartner in Nederland

    Van de huidige elf vestigingen wil de Belgische hamburgerketen Manhattn’s snel doorgroeien naar veertig restaurants, ook in het buitenland, met franchisingpartners in Frankrijk en Nederland.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Mondelez daagt Aldi voor de rechter wegens “schaamteloos kopiëren”

    Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN