RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven PepsiCo
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Oorlog in Oekraïne kost PepsiCo half miljard dollar

icon
Food27 april, 2022
Shutterstock

PepsiCo moet bijna een half miljard dollar afboeken door de oorlog in Oekraïne. De frisdrankproducent trok zich terug uit Rusland. Toch stijgt de omzet van de colamaker met net geen 10%.

4% van omzet kwijt

Net zoals de meeste andere Westerse merken trok ook PepsiCo zich uit Rusland terug naar aanleiding van de inval in Oekraïne. De producent van Lay’s-chips en 7Up haalde 4% van alle omzet uit het land, dus de gevolgen laten zich voelen, ook al blijft de groep er bepaalde voedingsproducten wel verkopen.

Voor de directe kosten stelt het Amerikaanse bedrijf 241 miljoen dollar (220 miljoen euro) te boek, goed voor onder andere het sluiten van de fabrieken en verloren voorraden. Maar daar komt nog eens evenveel bij als waardevermindering van de Russische merken. In totaal boekt PepsiCo 482 miljoen dollar (450 miljoen euro) aan kosten in.

Voorzichtigheid geboden

Toch verhoogt PepsiCo de omzetverwachtingen voor 2022 na een gunstig eerste kwartaal. In de drie maanden tot 19 maart steeg de omzet met 9,3% tot 16,2 miljard dollar (15,3 miljard euro). Zowel de verkoopprijzen als het verkochte volume groeiden. “Gezien de sterkte en veerkracht van onze activiteiten tot nu toe, en rekening houdend met de hoger dan verwachte inflatie van de grondstofkosten voor de rest van 2022, verwachten we nu dat onze organische omzet over het hele jaar met 8% zal groeien,” zegt CEO Ramon Laguarta. Eerder ging het bedrijf uit van 6% groei.

Ondanks de kosten in Rusland is de nettowinst zelfs meer dan verdubbeld tot 4,3 miljard dollar (4 miljard euro). Voor het hele jaar stelt de groep de prognose niettemin naar beneden bij, vooral omwille van wisselkoerseffecten, maar de frisdrankproducent waarschuwt ook dat de gevolgen van het conflict later nog verder kunnen reiken, zoals de volatiliteit op de grondstoffenmarkten en verstoringen in de bevoorradingsketen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN