RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags oorlog
  • Bedrijven MakroMetro
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro zakt verder in het rood door oorlog in Oekraïne

icon
Food12 mei, 2022

Foodgroothandel Metro ziet de verliezen opstapelen door de Russische inval in Oekraïne. Sinds de oorlog moest de Duitse groep liefst 200 miljoen euro afboeken. Gelukkig is de horeca in West-Europa weer in volle bloei.

West-Europeanen doen weer terrasjes…

De Duitse Metro-groep, ook moeder van onder meer Makro, dacht opgelucht adem te mogen halen nu de coronamaatregelen wegvallen en de horeca eindelijk herleeft. Inderdaad, in het voorbije halfjaar steeg de omzet weer met 21,6% om af te klokken op 13,8 miljard euro. In de winkels stegen de verkopen met 13,7%, de leveringen groeiden zelfs met 68,2%. Online is ondertussen goed voor 31 miljoen euro, 164% meer dan vorig jaar.

Veel heeft te maken met de sterke inflatie, maar het is toch vooral de horeca in West-Europa die Metro wind in de zeilen gaf. In het tweede kwartaal steeg de omzet in de regio met 47,6%, waardoor de groep beter verkocht dan pre-corona. In alle West-Europese landen was dubbelcijferige groei, met Frankrijk, Italië en Portugal als uitschieters boven de 50%.

… terwijl in het Oosten de oorlog woedt

Westerse restaurantbezoekers wegen echter niet op tegen de oorlog in Oekraïne, die diepe kraters slaat in de al rode winstcijfers van Metro. Het verlies liep in de eerste jaarhelft op 89 miljoen euro, tegenover 32 miljoen euro in het rood een jaar eerder. De groep is zowel in Oekraïne als in Rusland actief en zegt dat ook te blijven, maar voelt wel de gevolgen.

In Oekraïne moest het bedrijf vooral voorraden afschrijven en heeft het – eufemistisch gezegd – te kampen met “operationele achteruitgang”, terwijl in Rusland de roebel kelderde en er toeleveringsproblemen zijn door de westerse sancties. Metro boekte al voor meer dan 200 miljoen euro aan oorlogsgerelateerde kosten.

Voor de rest van het jaar gaat Metro nu uit van 9% tot 15% omzetgroei en een lichte stijging van de operationele winst. Tenminste, als de oorlogssituatie niet verder escaleert. In Rusland vreest Metro vooral de gevolgen van de sancties: ook in de tweede helft van dit jaar houden Russische consumenten wellicht de vinger op de knip en wordt productbeschikbaarheid een steeds groter probleem.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN