RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags oorlog
  • Bedrijven MakroMetro
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro zakt verder in het rood door oorlog in Oekraïne

icon
Food12 mei, 2022

Foodgroothandel Metro ziet de verliezen opstapelen door de Russische inval in Oekraïne. Sinds de oorlog moest de Duitse groep liefst 200 miljoen euro afboeken. Gelukkig is de horeca in West-Europa weer in volle bloei.

West-Europeanen doen weer terrasjes…

De Duitse Metro-groep, ook moeder van onder meer Makro, dacht opgelucht adem te mogen halen nu de coronamaatregelen wegvallen en de horeca eindelijk herleeft. Inderdaad, in het voorbije halfjaar steeg de omzet weer met 21,6% om af te klokken op 13,8 miljard euro. In de winkels stegen de verkopen met 13,7%, de leveringen groeiden zelfs met 68,2%. Online is ondertussen goed voor 31 miljoen euro, 164% meer dan vorig jaar.

Veel heeft te maken met de sterke inflatie, maar het is toch vooral de horeca in West-Europa die Metro wind in de zeilen gaf. In het tweede kwartaal steeg de omzet in de regio met 47,6%, waardoor de groep beter verkocht dan pre-corona. In alle West-Europese landen was dubbelcijferige groei, met Frankrijk, Italië en Portugal als uitschieters boven de 50%.

… terwijl in het Oosten de oorlog woedt

Westerse restaurantbezoekers wegen echter niet op tegen de oorlog in Oekraïne, die diepe kraters slaat in de al rode winstcijfers van Metro. Het verlies liep in de eerste jaarhelft op 89 miljoen euro, tegenover 32 miljoen euro in het rood een jaar eerder. De groep is zowel in Oekraïne als in Rusland actief en zegt dat ook te blijven, maar voelt wel de gevolgen.

In Oekraïne moest het bedrijf vooral voorraden afschrijven en heeft het – eufemistisch gezegd – te kampen met “operationele achteruitgang”, terwijl in Rusland de roebel kelderde en er toeleveringsproblemen zijn door de westerse sancties. Metro boekte al voor meer dan 200 miljoen euro aan oorlogsgerelateerde kosten.

Voor de rest van het jaar gaat Metro nu uit van 9% tot 15% omzetgroei en een lichte stijging van de operationele winst. Tenminste, als de oorlogssituatie niet verder escaleert. In Rusland vreest Metro vooral de gevolgen van de sancties: ook in de tweede helft van dit jaar houden Russische consumenten wellicht de vinger op de knip en wordt productbeschikbaarheid een steeds groter probleem.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN