RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Walmart
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart: “Lage prijzen zijn zeker nu belangrijk”

icon
Algemeen18 mei, 2022

Walmart verkoopt beter dan verwacht, ondanks de hoge brandstofprijzen, inflatie en moeilijkheden met de toeleveringsketen. Toch zit de Amerikaanse retailreus met grote voorraden, die zich maar blijven opstapelen.

Consument let op de kleintjes

In het kwartaal tot eind april boekte Walmart 141,57 miljard dollar (134,79 miljard euro) omzet tegenover 138,31 miljard dollar (131,52 miljard euro) een jaar eerder. Een meevaller, want analisten hadden amper meer omzet dan vorig jaar verwacht. Consumenten trokken terug naar de winkels, maar kochten vooral prijsbewust en goedkopere voedingswaren. Grootverpakkingen melk waren bijvoorbeeld een opvallende hit in het kwartaal.

Het prijsbewuste koopgedrag weegt evenwel op de marges. De nettowinst daalde tot 2,05 miljard dollar (1,95 miljard euro), vergeleken met 2,73 miljard dollar een jaar geleden. Dat is een pak minder dan analisten verwachtten. Net zoals bij andere retailers viel ook de e-commercegroei wat stil na de piek tijdens de coronapandemie: de onlineverkoop steeg met slechts 1%, al was dat wel 38% meer dan begin 2020.

Derde meer voorraad

Walmart wint momenteel marktaandeel in de boodschappencategorie, maar sukkelt in andere categorieën met hoge voorraadniveaus. Door de problemen in de toeleveringsketen en de hoge inflatie is de warenhuisgroep extra veel beginnen inkopen om lege rekken en sterke prijsstijgingen te vermijden, maar nu heeft de groep liefst een derde meer voorraad.

Sommige producten kwamen ook te laat binnen of bleven in de magazijnen liggen, terwijl de lenteverkoop van tuinartikelen tegenviel door slecht weer in de VS dit voorjaar. Bijgevolg bleven veel seizoensitems onverkocht en moest Walmart kortingen of prijsverlagingen doorvoeren, onder andere op kleding. CFO Brett Biggs gelooft niettemin dat de retailer die voorraden nog wel kwijtraakt wanneer het weer verbetert. Hij ziet het tweede kwartaal al goed starten, aldus CNBC.

Nog het hele jaar wil Walmart inzetten op lage prijzen en het discountsegment, nu de inflatie en brandstofprijzen het leven voor veel consumenten duur maken. “Prijsleiderschap is vooral nu belangrijk en one-stop-shopping wordt meer dan alleen gemak”, stelt CEO Doug McMillon. De topman besteedt daarbij vooral aandacht aan goedkope voedingsmiddelen, al wordt het een evenwichtsoefening om lage prijzen te garanderen zonder de winst verder te laten afglijden.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN