RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven JD.com
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JD.com houdt zich sterk tijdens Chinese lockdowns

icon
Algemeen18 mei, 2022

JD.com beleefde vorig kwartaal de traagste groei sinds 2014. Al is dat erg relatief: de omzet steeg nog steeds met 18%, ondanks de lockdowns en economische tegenwind in China.

Consumentenvertrouwen is aangetast

De nieuwe golf van coronalockdowns in China weegt zwaar op de consumptie en de economie. Een veelzeggend voorbeeld: in de maand april werd in Shanghai geen enkele auto verkocht. Dat JD.com het afgelopen kwartaal de traagste omzetgroei optekende sinds zijn beursnotering in 2014, moet dus in perspectief worden geplaatst. Eerder maakte ook rivaal Alibaba het zwakste kwartaal ooit mee.

In totaal steeg de omzet bij JD.com nog altijd met 18% tot 239,7 miljard yuan (33,7 miljard euro), meer dan analisten hadden voorspeld. Het e-commercebedrijf won marktaandeel nu veel fysieke winkels weer dicht zijn. Dankzij de sterke logistieke focus slaagt de Chinese speler erin meestal nog de dag zelf te leveren, ondanks de lockdowns.

“JD.coms robuuste supplychaincapaciteiten en technologie-gedreven operationele efficiëntie ondersteunden onze solide prestaties tijdens het kwartaal, terwijl we gezond bleven groeien temidden van een uitdagende externe omgeving”, bevestigt CEO Xu Lei tegenover CNBC. Hij geeft niettemin toe dat het inkomen en het vertrouwen van consumenten is aangetast, waardoor het gemiddelde aankoopbedrag april en mei is gedaald.

Chinese overheid versoepelt

Het bedrijf rapporteerde bovendien een nettoverlies van 3 miljard yuan (420 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog een nettowinst van 3,6 miljard yuan. In april beloofde Chinese president Xi Jinping de platformeconomie weliswaar extra steun.

De Chinese overheid pakte technologiereuzen als Alibaba en JD.com eerder nochtans hard aan. De overheid dreigt er zelfs mee JD.com en anderen van de beurs te halen. Al is het niet allemaal slecht nieuws: omdat China exclusiviteitscontracten heeft verboden, heeft JD merken als Starbucks en Estée Lauder kunnen binnenhalen. Voordien waren zij enkel op platformen van Alibaba te vinden.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN